tiistai 26. helmikuuta 2013

Kuulumisia

Vihdoin ollaan päästy toden teolla tekemään oikeita asioita, ja sen huomaa myös yleisestä fiiliksestä. Kun oli enemmän tai vähemmän kipeänä, ja ei päässyt harjoittelemaan normaalisti, vaikutti se melkoisen paljon myös mielialaan. Nyt on kaikki suunnitellut asiat laitettu toteutukseen, eli salikuuri jaloille aloitettu ja jopa ensimmäinen aika kevään hierontaprojektiin varattu. Olen jo pitkään suunnitellut että pitää ottaa yhteen putkeen suhteellisen tiheä sarja hierontaa jaloille, koska tunne on että ne voisivat olla hieman paremmassa kunnossa sen jälkeen.

Muuten harjoittelu on sujunut hyvin ja tehot ovat pysyneet kivasti PK2 kauden mukaisissa lukemissa. Juoksua on myös tullut kokeiltua pitävällä alustalla Esport Areenalla, missä muuten juostiin viime viikonloppuna 24h juoksukisa. Muuten tulee juostua todella vähän, mutta kerran viikossa on hauska käydä juoksemassa "kovaa" pitävällä alustalla. Muutenkin juoksu ilman kerrospukeutumista on taas mielyttävä kokemus, vaikka kyseessä onkin vajaan 400m sisärata. Tänään olin työpäivän jälkeen Paloheinässä, ja täytyy sanoa että tällä kaudella ei ole vielä kertaakaan latu ollut näin upeassa kunnossa. Kevyesti mentiin melkein reippainta tahtia mitä tänä vuonna on hiihdetty. Maaliskuussa onkin kiva hiihtää kun työpäivän jälkeenkin riittä vielä valoa eikä tarvitse pelkkää pururataa tahkoa.

Eli lyhyenä yhteenvetona, olo on taas normaali, tai jopa normaalia parempi ja treenit kulkee. Painotus vielä peruskunnon puolella, johon yhdistetään myös voimaa. Uinnissa pyritään jatkossa lisäämään hieman tehoja mukaan, eli altaassa yritetään mennä enemmän epämukavuusalueen puolelle. Parasta kaikessa on, että juoksijan polvi tuntuu olevan poissa tältä erää. Vielä turha edes yrittää lisätä juoksukilometrejä, vaan otetaan varman päälle ja hiihdetään/pyöräillään/uidaan mielummin tässä vaiheessa.

sunnuntai 17. helmikuuta 2013

Takaisin lähtöruutuun

Viimeksi kirjoittelin miten komeasti oli flunssa mennyt ohi, vaan enpä päässytkään niin helpolla. Neljä päivää pääsinkin harjoittelemaan normaalisti, kunnes taas keskiviikkona alkoi melko kova kurkkukipu. Muuten onneksi ei mitään sen kummempia oireita tullut, mutta loppuviikon päätin kuitenkin olla treenammatta jottei tauti ainakaan pahene. Eilen onneksi kurkkukipu helpotti, ja tänään kävinkin kokeilemassa miltä hiihto tuntui. Tässä on siis taas koeteltu henkistä jaksamista, kun luuli ensiksi että pääsee normaalisti harjoittelemaan kunnes taas joutui laittamaan lepovaihteen silmään...

Tuossa torstai-perjantai aikana tulikin sitten levon myötä tehtyä kaikkea muuta. Leivoin juustokakkua ja graavasin lohta, eli en ole ihan terve voinut olla... Itselle outo tilanne, kun energiaa riittää tehdä vaikka ja mitä, mutta liikkua ei uskalla joten pakko jotain virikkeitä saada. Mielessä pyöri myös synkempiä ajatuksia, kun miettii viimeisen kahden kuukauden harjoittelua. Kolmen viikon matka vuodenvaihteessa, sen jälkeen kuukausi on-off harjoittelua, eli pitkään on menty todella hajanaisella treenillä. Nyt on siis korkea aika saada kaveri kuntoon jotta voi alkaa toteuttamaan nousujohteista harjoittelua. En muista koska viimeksi olisi ollut näin paljon häiriötekijöitä harjottelussa. Reissu on toki omavalintainen, mutta nämä muutaman flunssat eivät olleet tilauksessa ja ne ovat kyllä hieman häirinneet tekemistä.

Nyt pitää siis saada paketti kasaan, muuten valmistautuminen kesään alkaa oikeasti kärsiä. Nyt tavoitteena saada siis kirkas ajatus kevään treeneistä, eli ei auta muuta kuin ottaa kynä käteen ja alkaa suunnittelemaan. Tässä olen ollut lähiaikoina liian laiska, mutta onneksi aikaa korjauksille vielä on. Hieman jopa rasittavaa kun ei oikein ole varma miltä kevät vileä näyttää. Itse pidän siitä että on punainen lanka mitä seurata, jolloin kaikilla harjotuksilla on jokin ajatus ja niitä on helpompi tehdä oikein. Toivottavasti muut ovat pysyneet terveinä, ja mikäli olette joutuneet flunssan uhriksi niin levätkää huolella jotta pääsette mahdollisimman nopeasti takaisin sorvin ääreen. Liian aikaisin lenkille lähteminen on paha virhe, eli mielummin yksi extra lepopäivä kuin että riskeeraa esimerkiksi kokonaisen viikon...

lauantai 9. helmikuuta 2013

Flunssan selätys

Reilun viikon verran on olo ollut ailahteleva, eli flunssa on ollut ovella koputtelemassa. Reilu viikko sitten oli hieman voimaton olo, ja sitten alkoi perus kurkkukipu sekä aivastelu. Onneksi se meni nopeasti ohi, mutta sitten sitä seurasi muutaman päivän yskä. Täysin liikkumatta en tästä huolimatta ole ollut, vaan ohjelma muuttui kevyemmäksi ja toki muutama lepopäivä lisää on tullut. Nyt on viimein taas täysin normaali olo, eli nyt uskaltaa taas lähteä tekemään treenejä normaalilla teholla. Tänään olikin ohjelmassa reilu 30km PK hiihto Paloheinässä, ja huomenna on tarkoitus mennä Esport Areenalle hakemaan 10 kerran kortti juoksuradalle sekä illalla uimaan.

Paljon muuta on toki ollut ohjelmassa, eli HelTrin hallituksen kokousta sekä kokeilua OmegaWave mittauksilla. Pieni flunssa on näkynyt mittauksissa, silloin kun olen laitteet saanut toimimaan. Melko herkkä laitos on, ja yhteys kännykkään tuntuu olevan joka kolmas kerta kunnossa. Lupaan kirjoitella hieman enemmän raporttia OmegaWavesta, kunhan saan hieman enemmän lihaa kuiden ympärille eli enemmän tuloksia.

Nyt on myös hieman lisätty teknisiä vempaimia varustelistaan. Hankin TT pyörään nimittäin Garminin poljin sensorin, eli jatkossa voin seurata kadenssia sekä renkaasta mitattua (tarkempaa) nopeutta. Itse haluan ainakin seurata kadenssia, varsinkin kun polkee trainerilla. Ulkona on toki GPS mittaamassa vauhtia, mutta sen tarkkuus ei ainakaan hetkellisessä nopeudessa ole mikään imarreltava. Kadenssi on kuitenkin se syy miksi mittarin hankin, ja suosittelen kaikille muillekkin pyöräilijöille jonkinlaatuista kadenssi mittaria. Itsellä se on ainakin helpottanut oikean vaihteen löytämistä, eli uskaltaa rohkeasti ajamaan hieman pienemmällä vaihteella jottei ajosta tule liian runttaamista.

Kaikkien HelTrin jäsenien kannattaa muuten käydä katsomassa seuran Cupin aikataulut täältä. Saimme maanantaina aikataulut lyötyä lukkoon, ja Cupin kilpailut toimivat mitä parhaimpina harjoituksina. Mukana on aina paljon porukkaa, eli toivottavasti kaikki seuran jäsenet tulevat ainakin johonkin osakilpailuun osallistumaan, tai vaikka ajanottajaksi mikäli osallistuminen ei niin paljoa innosta. Odotus keväästä ja kesästä kasvoi aika paljon kun saimme suunniteltua aikataulua, karjoituskilpailut Kuusijärvellä ovat monesti kesän huippuhetkiä.

Lisää leluja