tiistai 19. toukokuuta 2015

Ylä- ja alamäkeä

Reiluun kuukauteen on mahtunut vaikka ja mitä. Koska fiilis on nyt taas hyvä ajattelin aloittaa vastoinkäymisistä jotta voin sitten lopetella hieman parempiin tunnelmiin. Kevään ensimmäinen kisa piti olla Mallorcalla reilu viikko sitten, mutta tässä vaiheessa voi jo todeta että en edes lähtenyt reissuun. Leiriltä palautuminen ja treenit menivät huhtikuussa ihan suunnitellusti, mutta noin kaksi viikkoa ennen onnistuin juoksuvedoista hankkimaan rasitusvamman oikeaan polveen. Viikon verran tein hieman sovelletusti ohjelmaa, eli uida pystyin ja pyöräily oli ihan siedettävää mutta juoksemaan en pystynyt ollenkaan. Viikkoa ennen kisaa tein vielä valmistavan treenin jota ennen olin levännyt jo monta päivää, eli olin päättänyt että jos jalka kestää sen harjoituksen (pyörä+juoksu) niin lähden reissuun mutta muuten jään kotiin. Pyörä onnistui vielä mutta juoksu tyssäsi 100m paikkeille, ja päätös oli aika selvä. Kauden startti on siis tätä myöten siirtynyt Vantaalle, ja toukokuun alku olikin suhteellisen masentava hetki... Tässä on myös pieni syy miksi en ole hirveästi kirjoitellut,  mieli oli hetken aika maassa kun tiesi että kovia vetoja pitäisi tehdä Frankfurtia varten koska aika haluaa hieman loppua kesken.

Vamman oli todennäköisesti Medial Plica joka on polven sisäpuolella tuntuva kipu joka perustuu jalan ojennus ja koukistus liikeeseen. Positiivinen puoli on että vamma menee lähes aina helpolla tavalla ohi, tarvitsee vain levätä. Reilu kolme viikkoa menikin ilman juoksua ja pyörästäkin tuli parin viikon tauko. Tämän lisäksi kovemmat treenit jäi vielä pidemmäksi aikaa pois ja jos kalenteria katsoo niin kahdesta kisaan valmistavasta kuukaudesta melkein yksi otettiin pois. Frankkiin on aikaa harjoitella vielä noin neljä viikkoa jonka jälkeen on pakko alkaa keventämään joten hieman huonoon kohtaan rasitusvamma tuli. Tässä muutaman viikon aikana olen jo kerennyt kuitenkin sopeutumaan, eli nyt lähden hakemaan Frankista hyvää kokemusta ja tekemään ehjää kisaa. Toki väliin jäänyt Mallorcan kisa harmittaa koska sieltä olisi saanyt hyvää kisakokemusta ja siellä oli mahtava porukka matkassa, mutta uskon että Frankissa nautitaan sitten senkin edestä. Yhdessä vaiheessa oli jopa epävarma pääsenkö starttaamaan Frankissa, joten siksi mieli on huomattavasti parempi nyt kun tiedän että olen melko varmasti kunnossa ja pystyn tekemään ehjän suorituksen vaikka kisakunto ei olisikaan ihan optimaalinen. Tässä on muutaman viikon aikana palannut itsekkin hieman perusasioiden pariin ja päässyt tutustumaan tilanteeseen missä liikkumista rajoitetaan. Vierestä olen myös seurannut pahempia kohtaloita kuin oma koipi ja aika nopeasti tuollainen vajaan kuukauden tauko kalpenee vakavien vammojen ohella. Yhteenvetona voi siis vain todeta että ajankohta olisi voinut olla parempi rasitusvammalle (toki myöskin huonompi) ja osa hyvistä valmistavista treeneistä ja kisoista jäi siksi väliin. Nytten palaillaan kunnon tekemisen pariin nousujohteisesti jotta saadaan vielä yksi hyvä noin kuukauden treenijakso jossa on paljon hyviä vetoja tiedossa.

Positiivisia juttuja sitten viime viikoilta on lisääntynyt uintimäärä ja huhtikuussa tuli jo uitua CSS testin 400m pätkä aikaan 6.27. Tämä oli ensimmäinen kerta kun olen päässyt alle 6.30 tulokseen, ja se tuli omasta mielestä hyvällä ei niin tuskallisella uinnilla. Koska edeltävät viikot on tullut uitua ihan kitettävästi on tuntuma omasta mielestä vieläkin parantunut eli uskon että rahkeet olisi nyt uida jopa alle 6.20 aikaan hyvänä päivänä. Lauantai aamuna tein 10x200m sarjan 20sek palautuksilla ja kaikki sarjat menivät 3.15-3.17 aikaan ilman suurta tuskaa. Jotenkin tuntuu että rytmi on uinnissa löytynyt paremmin ja varsinkin lopputyöntö on saanut voimaa. Aiemmin tunne oli se että otteen haussa oli liikaa voimaa joka sitten hiipui ennen lopputyöntöä, mutta nyt tunne on että otteen haku on rennompi ja voima laitetaan peliin vasta kun ote on löytynyt. Mielenkiintoinen huomio omasta uinnista on myös se että uin rennommin (eli kovempaa) ilman pullaria ja luulen että se johtuu siitä että potkuista saan paremman rytmin uintiin. Tulee olemaan hauskaa nähdä miten uinti saadaan vietyä avoveteen, eli näillä vauhdeilla pitäisi alle 1.10 olla ihan mahdollinen täydellä matkalla.

Muuten fiilis on nyt hyvä ja muutamat lyhyet juoksulenkit on jo takana. Tarkoitus juosta nyt mahdollisimman usein lyhyttä lenkkiä jotta tuntuma palaisi, ensimmäinen lenkki oli aika kamala ja tuntui siltä ettei olisi pariin vuoteen juossut. Uskon että viikossa rytmi juoksuunkin palailee ja askel kevenee sitä myöten. Elättelen toiveita että viikon päästä järjestettävässä Duathlonissa olen viivalla, mutta se katsotaan tarkemmin vielä viikonloppuna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti