sunnuntai 29. maaliskuuta 2015

Kevätleiri

Nopeasti se aika maaliskuu meni. Tällä hetkellä istun koneessa suuntana Alcudia Mallorcalla. Tätä reissua on odotettunjo melko pitkään, luvassa on kaksi kokonaista viikkoa monipuolista treeniä aivan mahtavissa puitteissa. Maltti onkin valttia jotta pari viikkoa pystyy tekemään järkevää treeniä eikä heti ensimmäisen viikon jälkeen ole valmista kauraa.

Maalisukuu meni melko positiivisissa merkeissä. Tulokset parani hieman vielä juoksussa ja viimeisessä FTP testissä, ja kynnys on aikalailla 210w, eli 20 minuutin testin keskiarvo oli 221w. Uinnin osalta CSS testi oli itseasiassa pari sekunttia huonompi kuin viimeksi, mutta testipäivä oli jotenkin väsynyt enkä oikein saanut puristettua hyvää vetoa. Yleistä väsymystä oli myöskin ilmassa pari viikkoa takaperin, ja epäilenkin että jotain alkavaa flunssaa oli tulossa mutta onneksi jäi kuitenkin tulematta. Nyt olo on päivä päivältä terävämpi, eli toivon että vältin kevään flunssakierteet.

Maaliskuun suurin keskittymisen kohde on ollut lantion kontrolli. Kaikissa lajeissa lantion kontrolli on erittäin tärkeää, ja koin jonkinlaisen valaistumisen vatsalihasten aktivoinnin osalta. Esimerkiksi uinnissa puhutaan aina siitä kuinka pitää aktivoida vatsa, mutta en ole löytänyt oikeaa tapaa vaan se oma aktivointi on mennyt enemmän jännittämisen puolelle. Uinnissa hieman vastaava ongelma, jonka seurauksena olen uinut aika pahalla notkolla jolloin uintiasento uppoaa pahasti. Aika nopeasti huomaa eron kaikissa lajeissa, eli pyöräilyssä yllättäen vatsa ja lonkankoukistajat pääsee kunnolla töihin, uinnissa potkujen voima tuntuu keskivartalossa ja juoksussa askeleessa on merkitävästi enemmän voimaa. Aktivointiin pitää keskittyä byt todella paljon, eli koska kyseessä on uusi ei tuttu asia katoaa se heti jos sitä ei mieti. Mietittävää siis riittä fillarin selässä seuraavan parin viikon aikana :)

Ohjelma tulee olemaan tosiaan monipuolinen, eli verrattuna viime vuoteen juoksuja on muitakin kuin aamulenkkejä ja uintia on todella monena päivänä. Viime vuonna meni suurin osa päivistä puhtaasti pyörän selässä, kun nyt ohjelmassa on usein kaksintreeniä. Tämä tarkoittaa että päivän pyörä on usein noin kolmen tunnin mittainen, mutta olen aivan varma että kolmessa tunnissa tekee vähintään yhtä laadukkaan harjoituksen kuin viidessä, ja silloin voi aamulla tehdä hyvän uintitreenin alle. On toki ohjelmassa pitkääkin pyörää, eli ei ne mäet tälläkään reissulla jää ajamatta...




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti