lauantai 14. maaliskuuta 2015

Aktia cup ja uinnin tekniikkaa

Takana on taas muutama viikko treeniä, ja ihan hyvin on kulkenut vaikka ilmassa onkin ollut jonkinlaista flunssaa tai vastaavaa. Parin viikon aikana on olo siis hieman aaltoillut, eli jotkut päivät on pää tuntunut melko raskaalta ja töissäkin saanut hieman tsempata keskittymisen kanssa.  Onneksi ei ole mitää nmuita nuhan oireita ollut (yskää, kurkkukipua jne), eli mistään vakavammasta ei ole ollut kyse. Treenejä ei oikeastaan ole myöskään jäänyt väliin, eli oma periaate on se että jos nukun normaalisti, ruokahalu on normaali ja sykkeet sekä harjoitustehot eivät poikkea niin en jätä treenejä väliin. Heti jos ilmenee muita oireita kuin väsymys niin sitten ruvetaan jo lisäämään lepoa. Mutta se yleistunnelmasta, eli mitäs muuta pariin viikkoon on kuulunut?

Talven aikaan olen juossut Aktia Cup maantiekisaa ja ainoastaan eka kerta jäi väliin. Juoksu on siis kerran kuukaudessa ja matkana on aina yhtä mukava 10km veto maantiellä. Matkana 10km on aika ilkeä, eli käytännössä miltei täysiä alusta alkaen ja yritetään estää hyytymistä loppuun asti. En ole aiemmin juossut 10km kisoja juuri ollenkaan, ja uskon että tästä on saatu loistava lisä omaan harjoitteluun. Juoksua on muuten ollut talvella ohjelmassa hyvin vähän, eli kerran kuukaudessa joustut kovat 10km kisat on toimineet hyvin juoksukunnon kehittäjänä. Kehitys onkin ollut kovaa, eli neljän kympin ajat ovat olleet 40.40, 40.18, 39.19 ja tänään vielä 39.11. Paras juoksu näistä oli kolmas (helmikuussa juostu), eli silloin juoksu tuntui rennoimmalta ja parannusta silloin tulikin minuutti aiempaan. Kelillä on toki merkitystä, eli joulu- ja tammikuun juoksut meni nastoilla kun taas helmi- ja maaliskuussa pääsi juoksemaan kesäkengällä. Joulukuussa taisi olla myös kovin tuuli, eli toki kelillä on vaikutusta mutta on kehitystä myöskin tapahtunut. Talvella haaveilin että vuonna 2015 pitää alittaa 40 minuutin raja 10km matkalla, mutta nyt pitää selvästi päivittää tavoite eli jopa 39 minuutin alitus on varmasti mahdollinen loppukesästä. Tuota 10km aikaa saisi varmasti parannettua nopeammin jos lähtisi tekemään vetotreenejä, mutta käytännössä nämä ovat itselle niitä kovia juoksutreenejä eli tämän vuoden tavoite on jokin ihan muu kuin 10km juoksukisa. Juoksutekniikalla on tässä iso rooli, monesti huomaan että jopa alle 3.50/km vauhti tuntuu jossain määrin hyvältä juosta kunhan jaksaa keskittyä tekniikkaan ja juoksu ei mene repimiseksi. Helmikuun juoksussa löysin hyvän peesin ja hyvän rytmin ja sen takia minuutin parannus varmasti irtosikin. Tänään oli selvästi paras veto kateissa, eli vikat 2km oli aika hengissä pysymistä ja jalat melko voimattomia. Nyt pitää vain toivoa että flunssa ei yllätä kun olo on kuitenkin viimeisen parin viikon aikana ollut vähän vaihteleva.

Toinen asia mitä parin viikon aikana on tapahtunut on uintitekniikan kuvaus. Olen viime syksynä käynyt jo kuvauttamassa uintiani ja saanut sitä kautta merkittävästi järkeä tekemiseen. Vielä tammi- helmikuussa tunne oli kuitenkin että jotenkin kaikki palaset eivät vielä ole paikallaan, eli kävin reilu viikko sitten vielä kuvauttamassa uintitekniikkaa ja samalla saamassa palautetta. Viime syksystä lähteien olen tehnyt työtä muutaman asian kanssa, eli:


  • Uintiin pitää saada rytmiä mitä on lähdetty hakemaan tahdistuksen kautta.
  • Otteen haku pitäisi tapahtua lähempänä pintaa eli käsi on aiemmin uponnut het veteen tultua aika syvälle jolloin vedon pituus kärsii todella paljon. Lisäksi vedon pitäisi toki mennä korkalla kyynärpälällä läpi.
  • Lopputyöntö on todella heikko eli hyvän rytmin kautta pitäisi saada myös kiihtyvä lopputyöntö.
  • Turhat kädenliikkeet otteen haussa pois, eli oikea käsi tekee ihmeellistä ylimääräistä liikettä varsinkin hengittäessä.


Toki omassa uinnissa on vaikka kuinka paljon muutakin parannettavaa, mutta nämä asiat ovat viime syksystä olleet ne suuremmat asiat mitä on lähdetty korjaamaan. Liitteenä viime viikolla kuvattu viedo ja vaikka vertailua viime syksystä ei ole niin muutaman asian sain ainakin itselleni vahvistettua.


Uintiin on saatu sitä kaivattua rytmiä. Syksyllä uinnista puuttui tyystin rytmi, ja se muutos on ollut yksi suurimpia askeleita eteenpäin tämän talven aikana. Muutkin valmentajat (tässä Suttonin saarna asiasta) puhuvat rytmin merkityksestä uinnissa, ja itseasiassa olen huomannut että juoksussa on samoja elementtejä eli hyvällä rytmillä on valtava merkitys. Muihin asioihin on vielä parannettavaa, ja hieman jopa hävettää myöntää että vaikka otteen hakusyvyydestä on ollut aikaisemmin puhetta on se jotenkin jäänyt huomiotta... Videolta näkee siis hyvin miten käsi tippuu heti melko syvälle veteen jolloin otteen pituus jää merkittävästi lyhyemmäksi. Olen tämän viedoin jäljiltä keskittynyt tähän ja on ollut hauska huomata että hakemalla otteen lähempää pintaa myös lopputyöntöön saa merkittävästi enemmän voimaa. Koko uinti muuttui aika paljon kun keskityin otteen hakusyvyyteen, eli nyt mietin otteen haussa eniten että haen otteen hieman korkeammalta, sekä yritän saada tuntuman vedestä kämmenen sijaan melkein ranteeseen ja sitä kautta oikeastaan tuntumaan kyljessä. Näin olen saanut vielä enemmän selkää sekä isoja lihaksia mukaan uintiin. Tämä muutos oli ajatukseltaan aika pieni, mutta tuntuma parani heti ja uskon että kevään aikana uintivauhti paranee vielä entisestään. Lisäksi olen aiemmin melko voimakkaasti taittanut ranteen otteen haussa jota yritän jatkossa välttää ja yritän kauhoa vettä muunkin kuin pelkän kämmenen voimin.

Videossa uin pullarilla mikä toki nostaa asentoa, mutta kesällä on kuitenkin tarkoitus kisata märkkärillä mikä on omasta mielestä aika lähellä pullarilla uintia. Videosta näkee toki myös miten aika usein lopputyöntö jää vajaaksi, sekä oikea käsi tekee hengitäessä mitä mielenkiintoisimpia ylimääräisä liikkeitä. Yhteenvetona voi siis todeta että 30 minuutin kuvaushetki uintivalmentajan kanssa voi viedä uintia eteenpäin aika merkittävästi, eli suosittelen kaikille ketkä eivät ole hetkeen omaa uintia videolta nähneet.

Ensi viikolla on vielä luvassa FTP testiä pyörällä, sekä jos kelit sallivat maantiepyörän ulkoilutusta. Ensi viikon jälkeen onkin luvassa todella kevyt viikko kolmen lepopäivän voimin, eli tasan kahden viikon päästä ollaan kevätleirin lähtökuopissa. 29.3-12.4 vietetään sitten puhtaasti treenien parissa Alcudiassa Mallorcalla. Tämänhetkinen tunne on jo kunnon osalta hyvä, eli talven tekeminen on selvästi purrut ja vauhdit alkavat pikkuhiljaa nousemaan. Mallorcalla treenimäärät ovat varmasti kovat, jolloin vauhdikkaampia treenejä on varmasti hieman maltillisemmin ohjelmassa. Tosin Mallrocan jälkeen pohjan pitäisi olla täysin kunnossa, jonka jälkeen voikin keskittyä vauhdin hakemiseen ennen kuin kesän kisat pyörähtää kunnolla käyntiin.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti