lauantai 28. helmikuuta 2015

Writer's block

Aika heikkoa on ollut blogin päivitys, lähes kaksi kuukautta edellisestä merkinnästä. Onneksi sentään treenit kulkee taustalla, eli en oikein tiedä miksi ajatusten jakaminen täällä on tänä talvena ollut näin heikolla tasolla. Pientä ryhtiliikettä vaaditaan, mutta kuten mainitsin niin tärkeää on kuitenkin että treenit kulkevat kiitettävästi ja eri testitkin näyttävät että suunta on oikea. Tässä vaiheessa on varmasti vähintään kohtuullista vetää talven kokemuksia (hyviä ja huonoja) yhteen ja ajattelin että se on hyvä tehdä lajikohtaisesti. Yleisesti voi kuitenkin todeta että fiilis on tällä hetkellä erittäin hyvä ja jos vertaa vuoden takaiseen niin kunto on tässä vaiheessa jo omasta mielestä paremmalla tasolla. Hyviä laadukkaita treenejä on tehty paljon, ja kaikissa lajeissa on selkeä tunne että eteenpäin on menty. Tänä vuonna pääkisa on myös reilua kuukautta aikaisemmin eli ihan hyvä että tekemisestä alkaa saamaan otetta jo kevään aikana, mutta kaikki montut tai muut ylirasitustilat täytyy kuitenkin välttää. Eli vaikka tunne on nyt hyvä niin pitää malttaa tehdä treenit järkevästi jotta paras kunto ei ole toukokuussa Mallorcalla...

Uinti


Uinnin osalta on lisätty sekä määrää että laatua. Olen käynyt lähes poikkeuksetta kolmesti viikossa uimassa ja tämä myös näkyy tuloksissa. Olen aina onnistunut sössimään 400m uinnin, mutta tällä viikolla tuli uitua ihan onnistunut CSS testi. 400m aika oli 6.37 ja 200m aika oli 3.13 joka antaa CSS vauhdiksi 1.42/100m. Joulukuun testin perusteella CSS vauhti oli 1.52/100m, mutta tämä testi olikin hieman epäonnistunut joten ihan noin kovaa parannusta kunnon puolesta ei ole tapahtunut. Kuitenkin selkeä ero ja tämä on myös tunne uinnin puolelta. Oma tuntuma on se että matkavauhti on hieman parantunut, eli aikaisemmin olin jokseenkin nopea 50m ja 100m matkalla, mutta uinti hajosi heti 200m kohdilla pidemmissä sarjoissa. Nyt olen uinut hieman rauhallisemmin vetoja, mutta pitänyt palautukset lyhyenä. Nämä kynnyksellä tehdyt treenit ovat loistavia ja haastavat uudella tavalla joka on johtanut siihen että kun väsyy on pakko miettiä miten uin mahdollisimman "kevyesti" hyvällä tekniikalla että sarja ei hyydy. Tekniikan osalta on myös jonkun verran aha-elämyksiä tullut, eli uinnin osalta fiilis on hyvä ja odottelen jo innolla että pääsee kokeilemaan miltä avovesi tuntuu märkäpuvun kanssa. Tavoite olisi uida Frankfurtissa alle 1h10min joka on aika tasan 1.50/100m vauhtia, eli jos saan siirrettyä jossain määrin opitut asiat avoveteen on tavoite ihan realistinen. Uinti tuntuu väsyttävän selkää paljon enemmän kuin aiemmin, eli parantunut tekniikka on selvästi laittanut suuret lihakset töihin käsien sijaan.

Pyörä


Pyörän kanssa on ollut hieman testihaasteita, eli oma voimamittari on näytellyt hieman erinlaisia arvoja ja syyksi on selvinnyt kalibroinnin tarve myös harjoituksen aikana. Lyhyesti virsi kaunis, joulukuussa ajettu testi oli yläkanttiin ja sen jälkeen kun yritin ajella harjoituksia jotka perustui niihin arvoihin ei treenit olleetkaan ajettavia. Yhden FTP testin ajoin myös puhtaasti seinään, eli se jäi kesken kun sekä 5min veto ja 20min vedon alku oli liian kova. Sain kutenkin ajettua helmikussa onnistuneen testin ja nyt uskon että oikea taso on löytynyt. Pari treeniä onkin uuden kynnysarvon perusteella ajettu ja tuntuma on että testi kertoo tämänhetkisen kunnon. FTP testin tarkoitus on seurata kunnon kehittymistä sekä antaa hyvät viitearvot harjoitusten tekemiseen. Pyörässä tuntuu selkeä parannus voimatasossa, eli peruskestävyystehot tuntuvat olevan eniten nousussa ja uskon siksie että pohja on hyvä nyt kovemmille vedoille. Peruskestävyystehot ovat siis nousseet nyt eniten ja siihen on varmasti vaikuttanut hyvät voimatreenit mitä talven aikana pyörällä on tehty. Kuukauden päässä odotteleva kevätleiri Mallorcalla tuo varmasti myös oman noston pyöräkuntoon, mutta tunne tässä vaiheessa kautta on jo hyvä. Sokerina pohjalla ajoasento tuntuu paremmalta kuin aiemmin, eli syksyllä tehdyt muutokset olivat selkeästi parempaan suuntaan ja aerossa on entistä mukavampi olla.

Juoksu


Juoksua ei vielä tammikuussa ollut juurikaan ohjelmassa ja koko talvi onkin tehty vain lyhyitä lenkkejä Aktia cupin juoksuja lukuunottamatta. Tammikuussa juostu Aktia cup oli 40.19, ja sen jälkeen 40 minuutin rikkominen alkoikin pyörimään mielessä. Helmikuussa sattuikin sitten Aktiaan hyvä keli, eli päästin juoksemaan kesäkengillä parin asteen plussakelissä. Kaiken lisäksi löysin pari hyvää porukkaa joiden vauhti oli juuri oikeaa ja kello pysähtyi aikaan 39.19. Minuuttin parannus oli aika paljon enemmän kuin mitä odotin ja tälle vuodelle asetettu tavoite alittaa 40 minuuttia menikin jo alkuvuodesta. Tavoitteita loppukaudelle tulee siis päivittää ja nähtäväksi jää minkälaista parannusta lähdetään Puolasta hakemaan syyskuussa maratonin tiimoilta. Juoksutuntuma on parantunut entisestään ja tähän on auttanut juoksua tukevien kuntopiiriliikkeiden tekeminen. Olen tehnyt aika paljon lantionkontrolli harjoituksia jonka takia juoksussa tuntuu että voimaa saa käytettyä ihan uudella tavalla. Juoksua tulee kevään aikana lisää, ja peruskestävyyslenkkejäkin on kiva lähteä juoksemaan kun niiden vauhti on vähintään viime kesän huipun tasoa.


Yleisesti kaikkien lajien osalta on hyvä tunne. Parhaiten asiaa voisi kuvata siten että kaikissa lajeissa on selkeästi löydettävissä ja kontrolloitavissa eri vauhdit. Uinnissa varsinkin aiemmin ei montaa vauhtia ollut, mutta nyt jopa kevyt uinti onnistuu. Juoksussakin on oppinut käyttämään ja olla käyttämättä voimaa uudella tavalla, eli kaikissa lajeissa pystyy omasta mielestä nykyään paremmin tekemään kevyitä tai vastaavasti kovempia treenejä. Kovemmissa treeniessä tekeminen on entistä hallitumpaa, eli repiminen varsinkin uinnissa ja juoksussa on vähentynyt eli kovemmassa menossa tekniikka pysyy omasta mielestä paremmin kasassa. Hauskaa oli myös suunnitella seuraavan neljän viikon jaksoa kun viimeiselle viikolle tuli jo merkittävästi lepoa kun loppuviikosta on lähtö Mallorcalle. En uskaltanut kirjoittaa kalenteriin "Matkapäivä" kun siitä termistä on aikoinaan ollut useita tulkintoja...

Uusi PB, helppo hymyillä



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti