maanantai 5. tammikuuta 2015

Vuosi 2014


Viimeisen viikon aikana blogeissa on kirjoiteltu lähinnä edellisen vuoden yhteenvedoista, ja minusta tämä on hyvä hetki katsoa hieman mitä on tehty ja pitääkö jotain muuttaa seuraavalle kaudelle. Yksi ajatusmalli mitä itsekin olen miettinyt on että eikö olisi parempi katsoa yhteenvetoa aina kausittain, eli mitä kalenterivuosi itse asiassa kertoo? Eikö olisi parempi katsoa miten harjoittelin esimerkiksi IM Kalmaria varten, ja tehdä sen pohjalta suuntaviivat seuraavaa täysmatkaa varten.  Tämä on varmasti toinen tapa katsoa kokonaisuutta, mutta pidemmällä aikavälillä tulen todennäköisesti kisaamaan lyhyempää ja pidempää kisaa (juoksu/triathlon), ja harjoituskauteni tulee olemaan seuraavien vuosien aikana varmasti eri mittainen sisältäen erilaisia tavoitteita joka hieman haastaa vertailtavuutta. Siksi tulin kuitenkin siihen tulokseen, että kalenterivuosittain vertailu antaa riittävän hyvän kuvan siitä mitä edellisellä kaudella on tehty. Yleensä vuodenvaihde siis sattuu jo keskelle PK kautta, mutta ei anneta sen häiritä.

Edellinen vuosi oli monelta osin erilainen kuin aikaisemmat harjoitusvuodet. Ensinnäkin olin tähtäämässä ensimmäiselle täydelle matkalle, ja ensimmäisen kerran minulla oli ulkopuolista apua suunnittelussa. Alustavasti tiesin jo että 2014 vuonna tulee tuntimäärät varmasti nousemaan, ja myös ensimmäinen pyöräloma (tai leiri) antaa oman lisäyksen treenimääriin. Tässä siis aika tarkka yhteenveto lähes kaikista treeneistä viime vuonna, eli joitain yksittäisiä harjoituksia voi puuttua, kuten kaikki lihashuolto.


Tunneissa mitatut määrät kasvoivat siis 26% kun vertaa vuoteen 2013. Lähes kaikissa lajeissa tuli määriä lisättyä, paitsi juoksussa missä itse asiassa aika oli lähes sama paitsi että juoksukerrat nousivat melko selvästi. Tämä olikin tiedossa, eli viime vuonna tuli tehtyä selvästi lyhyempiä lenkkejä mutta riittävän usein. Lisäksi en juossut lähes yhtään tyhjäkäynti lenkkiä, eli kaikissa juoksuissa oli ainakin jossain määrin ajatusta tai tehoa mukana. Tuntuma on että tätä varmasti jatketaan, eli määrää voi tehdä muissa lajeissa mutta juoksussa laatu ja juoksukerrat ovat tärkeämpiä.

Pyöräilyssä varsinkin ulkona ajetut määrät nousivat aika rajusti. Tähän vaikuttaa toki paljon Mallorcan treenileiri missä tuli jo 1000km ja reilu 40h ajeltua, eli 2013 vuonna en tuossa vaiheessa kautta ollut muistaakseni käynyt pihalla kuin kerran tai kaksi. Pyörässä näkyikin selkeä kehitys vuoteen 2013, ja olisihan se ihmeellistä jos ei noiden lukujen kautta mitään hyötyä olisi tullut. Suuri lisäys oli myös kuntopiiri/kuntosali harjoituksissa. Palasin pidemmän tauon jälkeen kuntosalille kaudella 2013, ja tätä jatkoin siis vuodelle 2014 jonka takia määrät nousivat aika paljon. Lisäksi jatkoin kuntopiiri hatjoittelua myös kesäkaudella vuonna 2014, eli siksi määrät lihaskuntotreeneissä nousivat aika paljon. Aikaisemmin olen tehnyt sen virheen, että kesäksi olen unohtanut lähes kaiken lihaskuntoharjoittelun, ja sen on huomannut syksyllä ensimmäisissä kuntopiireissä. Jatkossakin tulen siis ilman muuta tekemään vähintään ylläpitävää lihaskuntoharjoittelua, jolloin määrät varmasti ovat jatkossa 2014 tasolla. Uskon itse että varsinkin pidemmillä matkoilla lihasvoima on tärkeässä roolissa, esimerkiksi juoksussa monella loppuu voimat kesken jaloista ja juoksu ei kanna enään. Voimaa saa toki lajikohtaisesti muualtakin kuin salilta, esimerksi pyörällä ja juosten mäet ovat hyviä ystäviä kehittämään lajikohtaista voimaa.

Uinnissa määrän lisäys on melko puhtaasti syksyn ansiota. Tässä on haaste mistä kirjottelin aluksi, eli kun katsotaan kalenterivuoden aikana tehtyjä harjoituksia tulee nopeasti sellainen kuva että uintia tehtiin viime kaudella paljon enemmän. Allasuinnit ovat suurilta osin nousseet syksyllä 2014, eli vasta viime kauden kisojen jälkeen. Uintitilastoja kun katsoo, tulee kuitenkin väistämättä mieleen että avovesiuinteja tulee kyllä vuodelle 2015 yrittää lisätä. Olen pitkään jo miettinyt että uin mielestäni paremmin altaassa kuin avovedessä, ja ei sinäänsä ihmeellistä jos vertaa miten suuri osa uinneista tulee tehtyä altaassa. Toki avovesiuintikausi on melko lyhyt Suomessa, mutta 20 kertaa koko kesässä ei ole kuitenkaan mikään kehumisen arvoinen suoritus. Ensi kaudelle pitää siis saada lisää kertoja ja matkaa avovedessä, ja yrittää sitä kautta saada uinnin aikoija jotenkin edes suhteeseen pyörän ja juoksun kanssa.

Sen lisäksi että katsoin miten vuosi 2014 oli suhteessa edelliseen, katsoin myös hieman miten vuosi jakaantui harjoitusmäärällisesti. Huhtikuu olikin selkeä määräkuukausi, eli silloin tuli vietettyä 10 päivää Mallorcalla mikä mahdollisti kovat tunnit. Syyskuussa tuli myös käveltyä Karhunkierros, eli siksi syyskuun tunnit ovat poikkeuksellisen korkeat, koska muuten tuli kyllä melko hyvin taukoa treeneistä. Elokuuhun asti kehitys olikin aika odotettua, eli aluksi määrät nousevat kesää kohden, jonka jälkeen tehoja lisättiin ja määrät alkoivat tippua. Syksy onkin sitten ollut aika tasaista PK kautta, ja syksyn tunneissa on ollut melko paljon lihasvoimaa ja uintia. Uskon että tänä vuonna määrät jakaantuvat hyvin samalla tavalla, eli Huhtikuussa olen taas pari viikkoa Mallorcalla, jonka jälkeen määrät varmasti alkavat laskea ja harjoitteluun lisätään tehoja. Viime kauden yhteenveto ei siis tuonut suuria yllätyksiä, ja uskon että tätä polkua on hyvä jatkaa. Juoksussa ja pyörässä löytyi jo viime vuonna hyvät harjoitukset millä tuloksia saatiin parennettua, edelleen uinti on laji joka on vaikein saada haltuun. Syksyn aikana tähän on kuitenkin panostettu jo enemmän, ja vielä on pitkä kevät aikaa tehdä parannuksia ennen kuin ne pitäisi vielä viedä avoveteen.


Harjoitusmäärät kuukausittain



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti