sunnuntai 13. heinäkuuta 2014

Valmistautumista Joroisille

Niin se aika vain menee, ensi lauantaina on siis vuorossa Joroisten kisa vaikka jotenkin on koko ajan tuntunut että onhan sinne vielä aikaa. Toisaalta kun miettii on tässä saatu aikaiseksi hyviä treenejä pitkin kesää, ja onneksi mies itse on pysynyt melko hyvin kunnossa ja lenkkipolulle on päästy. Hyviä valmistavia kisoja on ollut Kisko sekä muutamat seuran harjoituskisat eli Rykäisyt, joista edellinen oli eilen. Kiskon jälkeen oikeastaan parhaimmat treenit ovat ollet pidempi pyörä ja juoksu seuraavana perjantaina (Big Training Day), viime tiistaina ajettu 10km tempo, noin 21km juoksu keskiviikkona (sisältäen muutamat pätkät Ironman tavoitevauhtia) ja eilinen sprinttimatkan harjoituskilpailu. Näistä minusta pari treeniä on ansainnut jopa hieman tarkempaa selvitystä.

Vajaa viikko Kiskon jälkeen oli perjantaina ohjelmassa 150km pyörä ja päälle 12km juoksu. Ensimmäinen tunti tuli ajettua lämmitellen, jonka jälkeen oli tarkoitus ajaa loppu Ironman tavoitevauhtia mahdollisimman vähin pysähdyksin. Tämän päälle oli tarkoitus juosta tunti myöskin Ironman tavoitevauhtia, eli treenillä haettiin jo hieman sitä fiilistä mitä elokuussa on odotettavaissa. Yleisesti harjoitus meni hyvin, ja tehot pysyivät sekä pyörässä että juoksussa loppuun asti. Tästä treenistä kirjoittelin itselleni alas muutamia ajatuksia, eli näin pitkästä treenistä minusta pitää ottaa opikseen paljon muutakin kuin toivoa että sillä oli positiivinen vaikutus fyysisen kunnon kehittymiseen. Ajatukset mitä kirjasin alas olivat:

1)  Opettele tankkaus jossa kiinteän ruuan syönti loppuu merkittävästi aikaisemmin, tai ainakin vähenee kisaa edeltävän päivän iltana. Heti pyörän jälkeen oli tarve pidemmälle tekniselle tauolle, eli maratonin juokseminen olisi tarkoittanut varmasti vähintään yhtä (uskoisin että useampaa) pidempää stoppia. Tyhjemmällä vatsalla liikkeelle lähteminen helpottaa varmasti myöskin kisan aikaista tankkausta. Tosin tähän harjoitukseen ei tullut tankattua mitenkään erikoisesti, eli torstaina taisin syödä vielä normaalia enemmän joka ehkä ei ollut paras veto.

2)  Suolaa tarvitaan lisää, eli suolanappeja pitää ottaa käyttöön sekä pyörän että juoksun aikana. Sekä Pirkan pyöräilyssä että  tässä harjoituksessa kramppasi oikea takareisi melko pahasti. Neste ei yksinkertaisesti imeydy riittävän hyvin, eli lisää suolaa sekä puhdasta vettä pyörän aikana jotta nesteytys on parempaa. Hikoilu kisan aikana on runsasta, ja naama sekä kisapuku on yleensä valkoinen, eli suolaa erittyy paljon yli 5 tunnin karkeloissa joten sitä pitää saada lisää.

3)  150w on varmasti hyvä tavoiteteho pyörällä. Ekat juoksukilometrit tuntuvat yllättävän helpoilta, eli pitää seurata tarkasti alku mittaria jotta haluttu juoksuvauhti löytyy (noin 5min/km). Meno muuttuu raskaaksi 10km jälkeen kuitenkin, joten turha juosta ekoja kilsoja liian lujaa. Tässä treenissä taisi eka kilometri mennä 4:30min/km vauhtia.

4)  Positiivisia ajatuksia koko ajan. Monessa kohtaa tuntuu melko pahalle, ja elämä on aika raskasta, jolloin ei saa antaa negatiivisten ajatusten vallata. Energiaa vaan tasaisesti geeleistä ja juomista, eli yleisesti kun alkaa tulemaan itsetuhoisia ajatuksia on se selkeä merkki energiavajeesta.

Eilen tuli sitten kisattua seuran toinen sprinttimatkan harjoituskilpailu. Paikalla oli tietääkseni noin 80 seuralaista tekemäsä viimeistelyharjoitusta Jorosille. Viime kerralla aika oli karvan veran alle 1h13min, eli tarkoitus oli toki parantaa tästä, vaikka takana oliki suhteellisen kova treeniviikko pitkän juoksulenkin kera. Uinti on ollut suurin murheenkryyni, eli se jännitti lajeista eniten. Olin melko keskellä lähdössä, ja yllättävän hyvin tilaa löytyi uida omaa tahtia. Koko ajan tunne oli ihan hyvä, ja en lähtenyt puristamaan kovempaa vaikka ehkä olisi voinut jopa hieman tehoa lisätä. Aika oli oman kellon mukaan noin 12.40, josta ekaan vaihtoon jonka ajaksi tuli 2.02. Pyörän päällä yritin heti nostaa tehot tavoitetasolle, mutta ajateltu 210w tuntui hieman raskaalta joten aloitin pyörittelemään noin 195-200w tehoilla. Heti ensimmäisen kierroksen aikana muodostui samaa vauhtia ajava porukka, eli hieman jojoliikettä oli havaittavissa. Kun ajelen voimamittarin mukaan tulee ajettua väkisinkin poissa peesistä, koska 200w ylläpitäminen peesissä ei toteudu. Ekan kierroksen onnistuin paremmin ajelemaan "omaa ajoa", mutta tokalla kierroksella porukka kasvoi entisestään ja oman kaistan löytäminen oli vaikeaa. Tästä porukasta tuli varmasti itselle merkittävää hyötyä, ja vaikka tehot olivat jossain määrin tasaiset niin en varmasti yksin olisi noilla tehoilla pystynyt ajelemaan sellaista kyytiä mitä mentiin. Aika pyöräosuudessa oli 32.09, ja keskitehot jäivät 197w lukemiin. Keskinopeus oli kuitenkin hulppea 37,7km/h, eli kovaa ollaan kyllä tultu. Porukassa oli mukana myös pääministerimme, ja olikin hauskaa kun hänen henkilökuntansa blokkasivat Nikinmäen risteyksen muulta liikenteeltä kun ryhmämme oli kääntymässä. Tokaan vaihtoon tuhlasin aikaa 1.02, ja juoksu lähtikin sitten mukavasti liikenteeseen. Juoksussa askeleessa oli mukavasti voimaa, ja vasta loppu alkoi hapottaa pahasti niin kuin kuuluukin. Juoksuaika oli 21.15, ja keskivauhti oli 4:01min/km mikä on reippaammin kuin viimeksi. Kokonaisaika oli oman kellon mukaan 1:09:07, eli parannusta tuli reilusti. Varmasti jotain hyötyä oli pyöräilyssä ohitettavista jotka vuorollaan sitten ohittelivat minua, mutta siitä huolimatta niin kovempaa mentiin kuin viimeksi.


Nyt on sitten palauttelun vuoro, eli ensi viikolla ei ole ohjelmassa kuin muutama 30min kevyt lenkki ja hieman uintia. Perjantaina aamulla lähdetään kohti Joroisia, ja toivottavasti keli on kutakuinkin hyvä niin uskon että kisasta tulee hyvä. Fiilis on tällä hetkellä erittäin hyvä, ja uskon että Joroisilla voidaan mennä ihan hyvää vauhtia kunhan pystyn tekemään ehjän suorituksen enkä ahnehdi millään osuudella ainakaan aluksi liikoja. Ajattelin kirjoitella vielä loppuviikosta tarkempia tunnelmia valmistautumisesta, ja samalla vastaan Pian positiivisuushaasteeseen, jota en viittinyt enään tämän viestin jatkoksi listata. Lopuksi kuitenkin kuvia tämän aamun uintireissusta Seurasaaren ympäri. Tämä on mahtava paikka uida varsinkin pidempää treeniä, eli mukavan raikasta vettä ja hieman haastetta aalloista.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti