keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

Kisko Triathlon ja katse kohti Joroisia

Kesälomaviikko oli mitä oli kelien osalta, mutta onneksi pisimmän pyörätreenin osalta (Lohja-Porvoo) keli suosi ja tuulikin taisi olla enemmän myötäinen. Juhannusviikon jälkeen olikin luvassa normaali työviikko, ja siinä ohessa hieman valmistautumista Kiskoon. Mitään sen suurempia herkistelyjä ei tullut tehtyä, vaan yritettiin kaivaa vähän pyörätehoja alkuviikosta tekemällä lyhyt pyörälenkki joka sisälsi kuusi lyhytta mutta terävää vetoa. Omalta osalta uskon että tämä toimi hyvin, ja tätä tullaan varmasti jatkossakin käyttämään hyvänä valmistautumisriittinä.

Viime lauantai oli sitten kesän ensimmäinen virallinen triathlon startti, ja matkana perusmatka. Koska lähtö oli vasta kello 12.00 kävin heti aamusta ennen aamupalaa juoksemassa noin 15min lenkin jotta kroppa herää. Tein tämän ensi kerran Kuopiossa, ja vieläkin tuntuu hyvältä ratkaisulta, eli kroppa herää merkittävästi paremmin tämän jälkeen. Lähdimme ajoissa kisapaikalle, ja heti kymmenen jälkeen oliki auto parkissa ja pääsimme valmistautumaan kisaan. Tällä kertaa kerkesin myös noin 10min alkuverranjuoksemaan, ja kun oli saanut märkkärin päälle kävin myös muutaman minuutin verraamassa. Uinti oli lyhennetty 1000m, ja en nyt oikein tiedä oliko sille perustetta eli melko lämmintä minusta vesi oli. Verran jälkeen oli aika siirtyä takaisin rannalle, mistä meidät päästettiin lähtöalueelle uimareiden laskennan jälkeen.

Lähdin melko vasemmasta reunasta, ja tähtäsin toki suoraan kohti ensimmäistä poijua. En tiedä johtuiko huonosta alkuverrasta vai kisakokemuksen puutteesta, mutta en saanut mitenkään hyvää otetta uintiin. Ekalle poijulle asti meno oli tahmeaa, ja koko ajan oli joku tiellä tai muuten vain ei kulkenut. Ekan poijun jälkeen tuli suunnistusongelmat, ja uinti veti tosi pahasta vasemmalle jonka seurauksena sain kyllä uida yksin muuta myöskin pidemmän kaavan kautta... Vasta tokan poijun jälkeen löytyi edes jonkinlainen ajatus uinnista, ja silloin matkaa oli jäljellä noin 300m, eli uinti oli kaikenkaikkiaan melko heikko suoritus. Aika oli virallisen ajanoton mukaan 18.45, joka otetaan pienen matkan päässä rannasta. Normaali matka olisi mennyt arvioilta ehkä noin 27 minuutin pintaan, mikä olisi vuoteen 2013 verrattavissa ja 1-2 minuuttia parempi aika. Tämän seurauksena ei voi muuta kuin todeta että enemmän on saatava tuntumaa avovesiuintiin, ja jotenkin haluan optimistisesti uskoa että se vielä löytyy ja loppukauden kisoissa ajat paranevat viime vuoteen verrattuna enemään.

Vaihto meni ihan sujuvasti ilman suurempia ongelmia, ja sitten mentiinkin jo pyörällä kohti Kiskon mäkeä. Olin itse päättänyt olla laittamatta kenkiä polkimiin, syynä puhtaasti se että itse pyöräosuus alkaa todella terävällä mäellä missä en halua löytää itseäni säätämästä jalkoja kenkiin. Eräs miekkonen oli valinnut toisen taktiikan, ja hänen matkansa pysähtyikin siihen mäkeen täysin, nousi kiltisti pörän päältä pois ja laittoi kengät paikoillaan sittenkin jalkaan. Totesin itsekseni että taisin tehdä oikean valinnan tähän kisaan. Tavoitteena pyörällä oli mahdollisimman tasainen tehonjako. Olin päättänyt että tehojen tulisi pyöriä siinä 190w-200w välissä, ja olin asettanut 5km kierrokset jotta voin seurata aina kierroksen keskitehoja ja ajaa sen mukaan. Nopasti huomasinkin, että alamäessa tuli ohitettua paljon porukkaa, ja ylämäessä muutaman menivät putkelta ajaen ohi. Taisin itsekkin ajella samalla tavalla viime kautena ilman voimamittaria, eli hieman liian kovaa mäkiä ylös ja jalka suorana mäet alas. Toinen huomio minkä tein oli että muutamia häntiä tuli matkan varrella mukaan. Peesivalvontaa ei käytännössä ollut, niin monen oli varmasti helppo jäädä kyytiin. Useimmiten kävikin siten, että minut ohittanut kaveri ei sitten jaksanutkaan halkoa tuulta tai polkea alamäkeen, jolloin kuittasin 10 sekunnin sisään nämä tyypit uudestaan. Itse ajoin puhtaasti katsoen tehoja, eli ne joilla on asiasta kokemusta tietävät mitä wattimittari näyttää peesissä vs. kun ajat keulilla. Tavoitteeni oli siis pitää kierroksen tehot tasaisina, ja kaikki olivatkin juuri tuossa asettamassani tavoitteessa. Yleistuntuma pyörästä oli hyvä, ja vasta 30km kohdalla alkoi tehojen pitäminen olla hieman haastavampaa. Viimeiseen mäkeen en antanut ihan kaikkea, eli muistin että juoksuosuus ei ole mikään nopein ja halusin sinne säästää edes jotain. Jälkeenpäin katsoin että aikani oli 1:12:36, joka on noin 3,5 min kovempaa kuin vuosi sitten, eli noin 2km/h kovempi keskinopeus. Tähän kehitykseen olen hyvinkin tyytyväinen, tavoite toki parantaa saman verran ensi vuoteen :)

Juoksusta muistin miten vuosi sitten kirosin heti lähdöstä ensimmäistä rinnettä. Tänä vuonna tunne oli vähintäänkin sama, eli hetken mietin olinko onnistunut ajamaan tehoja pyörällä ja eka mäki todisti että näin oli käynyt. Ylämäkeen taistelin lähellä 6min/km vauhtia, ja hetken kerkesin miettimään että tuleeko tästä yli 50min juoksu. Tässä vaiheessa tein jo päätöksen, että ylämäkeen vedetään vain mahdollisimman lyhyellä ja nopealla kadenssilla, ja tasaisella sekä alamäessä yritetään rullata mahdollisimman kovaa ja saada aikaa kurottua kiinni. Tämä onnistuikin ihan hyvin, eli sain vauhdit ihan hyviksi alamäissä ja tasamaalla, joten kilometriajat olivat noin 4min20sek paikkeilla. Itseasiassa tällä kertaa juoksun pahin osuus oli enimmäiset kolme kilometriä, ja tämän jälkeen vasta jalat edes hieman aukesivat. Normaalisti juoksu on lähtenyt hyvin, mutta nyt oli alku kyllä aika pahaa tervan juontia. 5km jälkeen tuli vielä odottamaton lisähaaste vatsan kanssa, eli tunsin että kaikki ei ole kunnossa. Onneksi matkaa kuitenkin sen verran vähän, että ei tullut missään vaiheessa tarvetta pysähtyä. Kisan jälkeen tajusin että olin sekä ennen kisaa että kisan aikana juonut oikeastaan pelkkää urheilujuomaa, joten ensi kerralla pitää muistaa että geelit voisi huuhdella alas vedellä urheilujuoman sijaan. Viimeisellä kilometrillä otin vielä seurakaverin selän tavoitteeksi, ja yritin jotain loppukiriä joka todennäköisesti oli yli 5min/km vauhtista ylämäkeen, mutta sainpahan ohitettua kaikeasta huolimatta. Juoksun aika oli lopulta 42:44, mikä on yli 2,5min kovempaa kuin vuosi sitten eli yllättävä parannus itseasiassa tähän. Koko suorituksen aika oli 2:16:51, ja jos uintiin lisää arvioidun ajan 500m lisäuinnista, olisi aika normaalilla matkalla ollut noin 2:26-2:27 paikkeilla, eli jopa noin 7-8min parannusta vuoden takaiseen mihin pitää toki olla erittäin tyytyväinen.

Pientä analyysia muuten tuloksista, eli laitoin tulokset lajikohtaiseen järjestykseen ja vertasin vuosia 2013 ja 2014 keskenään. Joitain väliaikoja on jouduttu hieman arvioimaan ajanoton puutteellisuuden takia, mutta suuruusluokka on varmasti oikein tässä vertailussa:


Kilpailijoiden määrä on kutakuinkin sama, eli hieman enemmän omassa sarjassa oli 2013 osallistujia mutta ei merkittävää eroa. Uinnin osalta hieman yllätyin, eli olisin odottanut että vaikka suoritus ei ollut hyvä, olisi sijoitus ollut vähintään sama. Tiedetään siis mihin pitää saada sijoitusten kannalta parannusta, vaikka uinnissa ei nyt varsinaisesti minuutteja ole yhtä paljon karsittavissa kuin muissa lajeissa. Pyörässä oli sitten merkittävä ero, eli sijoitus nousi eniten kolmen lajin osalta. Tuntuma olikin siis pyörän selässä ihan oikea, ohituskaistalla oltiin enemmän kuin ohitettavana. Suurin yllätys onkin sitten juoksu, joka kehittyy näköjään kun yrittää panostaa pyöräilyyn. Vaikka meno tuntui todella tahmealta, oli loppuaika parantunut huomattavasti ja sijoituskin alkaa olemaan ihan kohtuullinen. Eli kahden lajin parissa on siis tapahtunut selvää kehitystä, nyt ehkä pieni ajatus pitää uhrata uinnille jotta siellä alkaa näkyä samankaltaista trendiä.

Nyt on sitten reilu pari viikkoa aikaa Joroisille. Perjantaina on vuorossa Big Training day, eli pitkä pyörä jonka päälle tunnin juoksu. Kummassakin teho alkaa lähentelemään Kalmarin kisavauhtia, eli suhteellisen kova päivä tulossa. Muuten yritän käydä uimassa mahdollisuuksien mukaan avovedessä, ja pyörällä on ohjelmassa myös hieman tempoa sekä ainakin yksi pidempi juoksu. Katsotaan parin viikon sisällä miten seuraavaan starttiin valmistautuminen sujuu, mutta fiilis on ainakin hyvä ja kunto monelta osalta viime kautta mekittävästi kovempi.

1 kommentti: