perjantai 18. heinäkuuta 2014

Joroisten tunnelmat

Puolen tunnin päästä olisi lähtö kohti Joroisia ja Suomen suurimpia triathlon karkeloita. Itsellä kisa on kauden toiseksi tärkein, ja sen mukainen alkaa tosiaan latauskin olemaan. Viime vuodesta on toki tavoite lähteä parantamaan, mutta viime vuonna suoritus oli omalta osalta todella onnistunut (tarkempi kertomus), eli pientä jännitystä on että tuleeko yhtä hyvä kisa kuin 2013. Huominen on käytännössä myös viimeinenkunnon harjoituskisa ennen Kalmaria, joten senkin puolesta toivon että päivästä tulee onnistunut jotta viimeinen kuukausi voidaan keskittyä vain viimeistelyharjoituksiin ja kunnon sekä tekniikoiden ylläpitoon.

Alkukesän kisoihin (Pirkka, Kisko, HCR) en ole sen kummemmin valmistautunut tai levännyt, mutta tämä viikko on ollut käytännössä pelkkää lepoa. Toisaalta viime viikko oli todella kova, eli sinne kuului tempoajoa, sprinttimatkan triathlonia ja välissä 21km juoksulenkki (josta vajaa 10km IM kisavauhtia) ja sunnuntaina vielä Seurasaaren ympäriuinti ja pyöräelnkki. Maanantaina olikin sellanen olo että vaikka ei olisi puolimatkan kisaa niin tämä viikko olisi mennyt jalat ylhäällä koska jalat ja kroppa oli aika väsynyttä. Ihmeellisesti sitä kuitenkin parissa päivässä palautuu, ja tämän viikon ohjelmaan on siis kuulunut vain kaksi 30-40min juoksua ja yksi 2km avovesiuinti. Nämä harjoitukset ovat minulle sopivia, eli kevyitä mutta kaikissa on muutamia nopeita vauhdinnostoja tai vetoja. Vetojen tarkoitus on herätellä kroppaa jottei se lepoviikolla mene jumiin, itsellä ainakin riski on olemassa että jos kovan viikon jälkeen on pelkästään jalat ylhäällä ei kroppa olekkaan hereillä kisa-aamuna kun pitäisi mennä kovempaa. Hauskaa nähdä mihin vauhtiin huomenna pystytään viikon keventelyn jälkeen.

Tankkausta olen pohtinut kesän aikana muutamaan otteeseen. Ennen sprintti triathlonia kokeilin Sami Inkisen Liquid Dietia, ja syy oli että Kiskossa ja edeltävissä kisoissa tai harjoituksissa on ollut hieman haasteita ruuansulatuksen kanssa. Tämä malli ei kuitenkaan tuntunut ihan luontaiselta, voi olla että vaatii hiomista tai totuttelua mutta itse kaipaan jotain kiinteää ruokaa kuitenkin. Nyt ollaan siis palattu takaisin normaaliin, mutta olen kiinnittänyt enemmän huomiota mitä syön kahtena viimeisenä päivänä. Eilen oli tankkauspäivä, ja silloin tuli syötyä paljon hiilareita ja vähemmän rasvaa. Illaksi otin vielä ässän hihasta, ja leivoin pannukakun (ilman rasvaa), josta söin puolet eilen ja puolet menee tänään iltapalaksi. Tämän päivän menu on siis normaali aamupala sekä lounas, mutta illallisen sijaan ajattelin elää pannarilla ja urheilujuomalla. Tänään vältän kaikkea kuitupitoista, ja illaksi tosiaan yritän vähentää kaiken kiinteän syömistä mahdollimman paljon. Ainakin nyt on olo eilisen tankkauksen jäljiltä energinen ja hieman turvonnut, mikä kuuluu toki asiaan. Huomisen aamupalankin olen jo suunnitellut valmiiksi, eli katsotaan jos näillä eväillä olisi huomenna kisavatsa kunnossa.

Lopuksi vielä ajatuksia huomisesta vauhdeista. Katsoin viime vuoden tulokset, ja niiden sekä kesän muiden kisojen pohjalta tein yhteenvedon mihin pitäisi pyrkiä. Vaihdoissa voi olla hieman ilmaa, eli toivoin tosiaan että suoriudun niistä nopeammin kuin mitä olen arvioinut. Pyörä on suurin kysymysmerkki, eli yllättävän kovaa on viime vuonna ajettu, ja saa nähdä paljon pystyn pyöräaikaa parantamaan, vaikka kunto onkin toista luokkaa tänä vuonna. Tavoite on siis alle 5h, mutta se vaatii toki onnistunutta kisaa. Alta löytyy itselle tehdyt yhteenvedot viime vuoden ajoista ja tämän vuoden ajatuksista. Ai niin, lopuksi vielä Pian minulle laittama haaste, eli viisi positiivista asiaa viitenä eri päivänä.


  1. Olet sunnuntaina ollut uimassa ja pyöräilemässä, ja voit tulla kotiin mikä on siivottu ja ruoka on valmista (Kiitos M.)
  2. Seuran harjoitussprintissä uusi ennätys, ja ajallisesti 1h10min alitus
  3. Oma terveys ei ole pettänyt koko keväänä, eli olen välttänyt kaikki flunssat ja pystynyt tekemään ehjän harjoituskauden (koputtaa puuta minkä kerkeää)
  4. Suurempien kisojen ja harjoitusten kelit ovat olleet loistavat, vaikka kesä onkin ollut sinnepäin ja harjoituksia on joduttu tekemään joskus jopa lumisateessa (kesäkuussa)
  5. Kesälomaan on alle kuukausi jäljellä



Tankkauspäivä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti