sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

Kisakausi lähenee

Ajanjuoksu yllätti taas kerran, eli jotenkin se kevät katosi alta ja nyt eletäänkin jo kesäkuuta. Kesän kilpailut tuntuvat vielä melko kaukiselta ajatukselta, mutta tosiasia on että treeniviikonloput alkavat kohta loppumaan ja siirrytään kisakauteen jolloin pääpaino on kisoissa ja niihin valmistautumisessa. Pieni välikatsaus on siis varmasti paikallaan ennen kuin pöhinä alkaa toden teolla. Katsoin tässä vaiheessa läpi miltä vuosi 2013 ja 2014 näyttivät vertailussa, kun katsotaan aikaväliä tammikuu-toukokuu. Tunne oli että on tehty merkittävästi järkevämmin, enemmän ja jopa kovemmilla tehoilla, mutta hieman lukuja siis taustalle kertomaan totuutta. Tässä yhteenveto kahdesta peräkkäisestä kevään harjoitusjaksosta:


Juoksu 2013 2014
Kerrat 35 72
Aika 30:52:24 47:09:31
Matka 315,64 489,2
Pyörä 2013 2014
Kerrat 22 26
Aika 35:19:31 82:05:40
Matka 901,52 2099,5
Spinning/traineri 2013 2014
Kerrat 31 26
Aika 32:49:52 28:34:56
Uinti 2013 2014
Kerrat 32 39
Aika 28:50:54 37:33:02
Matka 66,84 93
Kuntopiiri 2013 2014
Kerrat 7 29
Aika 7:51 35:21:57
Hiihto 2013 2014
Kerrat 11 5
Aika 19:00:25 7:53:29
Matka 242,11 100,5
Yhteensä (kaikki) 2013 2014
Kerrat 138 197
Aika 154:44:06 238:38:35

Nopealla vilkaisulla voi todeta että määrät ovat hieman eri tänä vuonna verrattuna viime vuoteen. Harjoituskertoja on tullut yli 40% enemmän kuin vuosi sitten, ja ajallisestikkin ollaan tehty yli 50% enemmän. Asiaan vaikuttaa hyvin suuresti tänä keväänä mukaan tullut etelän treenileiri, jossa määrät olivat ihan toisia kuin arkena kotona tehdyt harjoitukset. Ilman etelän leiriä uskon että määrät ja kerrat olisivat noin 20-30% korkeammat tänä vuonna. Suurimmat yllätykset tulivat juoksussa, eli olin varma että viime vuonna olisin juossut enemmän kuin tänä vuonna. Myöskin lihaskunnon melkein totaalinen puuttuminen viime vuoden osalta yllätti. Hiihdon laitoin mukaan vertailuun ihan vain seuratakseni kokonaismäärää, eli hiihto on minulle oikeastaan talvella tehtyä PK harjoittelua, jolloin ei tarvitse istua sisällä pyörän päällä tuntikaupalla.

Nämä ovat toki vain määriä, ja mitä näiden taakse kätkeytyy määrittää toki sen miten tämän kesän kisat sujuvat. Tämän vuoden tavoite on kuitenkin ensimmäinen pitkän matkan kilpailu, joten sen osalta määrien on pakko olla korkeammat, eli kun kisa pitenee pitää myös taustalla olla enemmän kilometrejä. Uskon että kun pohja on saatu rakennettua, ei välttämättä tulevaisuudessa määrän tekemisellä ole enään yhtä suurta merkitystä, mutta kroppa pitää saada totutettua olemaan liikenteessä pitkään. Uskon että harjoittelemalla fiksusti tehden tehokkaita laatuharjoituksia ja palautumalla hyvin välissä pääsee parempiin tuloksiin kuin tuijottamalla määrää. Hieman ristiriitainen kirjoitus kun tässä vertaillaan vain määriä, mutta haluan siis vain korostaa että vaikka tässä vertailussa olikin kohteenä määrät niin en perusta harjoitteluani sille vaan tämä on enemmänkin vain "nice to know" tietoa. Kevään aikana olen tehnyt todella paljon erinlaisia juoksu/pyörä/uinti harjoituksia, joissa kaikissa on jokin punainen lanka eli aika harvoin on ohjelmassa harjoituksia missä vain juostaan tai pyöräillään tietty määrä kilometrejä tai tietyn aikaa. Sellaiset treenit ovat lähinnä palauttavia harjoituksia altaassa (30-40min kelailu) tai herättelevä 30min aamulenkki.

Yleisesti ottaen olen tyytyväinen kevään harjoituksiin. Kaikki lajit ainakin tuntuvat paremmilta kuin koskaan aiemmin, joten katsotaan saadaanko vielä henkinen puoli kisakauden lähestyessä kuntoon jotta hyvät treenit saadaan vietyä käytäntöön kisoissa. Esimerkiksi viime vuoden Joroinen oli kaikinpuolin onnistunut suoritus, joten toivon että tänä vuonna toteutus menee yhtä nappiin jolloin ajankin pitäisi parantua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti