tiistai 18. maaliskuuta 2014

Vauhdin puutetta

Treenit jatkuvat normaaliin tahtiin, ja juoksu sekä pyörä ovat aika hyvällä mallilla jo tässä vaiheessa kautta. Ainakin PK juoksu tuntuu hyvältä, mutta VK juoksuja on ollut sen verran vähän että mitään huippuvaihtia ei varmasti vielä mennä. Pyörän kehitys vaikuttaa kuitenkin hyvältä, ja siihen ollaankin lyöty paukkuja kevään aikana, joten on ihan mielenkiintoista nähdä saadanko ne vietyä maantielle parin kuukauden sisällä. Juoksussa olen varma että olen saanut suurta hyötyä puhtaasta voimaharjoittelusta salilla, ja tärkeämpänä vielä täsmäliikkeistä mitä olen tehnyt koko kevään fyssarin ohjastuksella. Juoksussa asento tuntuu siis paremmalta kuin koskaan aikaisemmin, ja uusia lihaksia on laitettu töihin, esimerkiksi keskimmäinen pakaralihas. Myös takareiteen ja lonkan koukistajaan on hankittu lisää potkua, ja tämä on vaikuttanut merkittävästi asentoon, eli suosittelen tosiaan juoksijoille näiden lihasten vahvistamista.

Pitää toki olla jotain mikä ei tunnu ihan yhtä hyvältä, omalla kohdalla se on uinti... Olen muutaman kerran kevään aikana käynyt valmentajan kanssa altaassa, ja saanut mahtavia vinkkejä uintiin ja siten korjattua monta asiaa. Omasta mielestäni rauhallinen PK vauhti sekä kevyt VK vauhti sujuua ainakin omasta mielestäni paremmin kuin aikaisemmin, mutta siihen se sitten jääkin. Heti kun pitää uida kovempia sarjoja, esim. 200m tai 400m, ei uinnista halua tulla enään mitään. Kun vauhtia nostaa, alkaa väsy tulemaan noin puolessa välissä, ja sen jälkeen hajoaa tekniikka täsyin. Lopputulos on, että vauhdit millä voin uida 100m-400m vetoja ei ole huimasti nopeampi kuin hieman kovempi matkavauhti. Minun kohdalla pätee siis vahvasti se, että jos uintivauhti jaetaan 1-5 skaalalle, ei 3-5 vauhdeissa ole mitään eroa. Tähän pitää jatkossa keskittyä, eli saada selvästi eri nopeudet tänne.

Tästä onkin jo hieman juteltu Jupiksen kanssa, ja ei auta siis muu kuin kevään aikana uida enemmän erimittaisia VK sarjoja. Eilen uin esimerkiksi 8x200m sarjan 20s palautuksilla, ja olihan se melko maukasta puuhaa. Tehokas treeni rasituksen puolesta, vauhdit jäivät vain aika heikoiksi. Toisaalta, uskon että uinti ensi kesän koitoksissa on kuitenkin parempaa kuin vuotta aikaisemmin. Matkavauhdin uiminen tuntuu paremman tekniikan ansiosta rennommalta, ja toivon että tämä fiilis saadaan myös vietyä avoveteen. Aikaisemmin minulla on ollut hieman haasteita uida hyvällä tekniikalla avovedessä, joten toivon että tänä vuonna se onnistuu paremmin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti