lauantai 1. maaliskuuta 2014

Hiihtokauden päätös

Omalta kohdalta hiihtokausi loppui jo viime viikolla. Mun mielestä se on ihan sallittavaa, että jos aloittaa kauden vähän myöhässä voi lopettaa hieman ajoissa. Monet vaikuttaa toteuttavan tätä myös töissä työpäivän pituudessa, mutta ei siitä sen enempää. Hauskaa oli, että samana päivänä kun Pirkan hiihdon numerolappu sekä muut romppeet tuli postiluukusta kannoin sukset varastoon. Kuulemma osallistuminen siirtyy seuraavalle vuodelle automaattisesti, joten tiedetään mitä ensi maaliskuussa on vastassa. Ainakin on vuosi lisää aikaa treenata. Kilometrejä tuli tänä vuonna reilu 100km, eli sen verran olen jaksanut Paloheinän vajaan 3km latua kierrellä. Tähän hommaan saa hieman perspektiiviä kun tiedostaa että Pirkan hiihto olisi ollut 90km mittainen matka, ja tuon minun tämän vuoden hiihtomatkan Lemettylän Teemu hiihti yhtenä päivänä Paloheinässä, puhumattakaan Hartsasta ja muista 24h hiihtäjistä. En toisaalta tehnyt kuin viikon pidemmät PK lenkit suksilla, joten ei niitä kilometrejä koskaan yritettykkään ahmia. Ehkä ensi talvena paremmilla lumilla, koska tuon 90km hiihtämiseksi olisi kuitenkin hyvä olla melkein 10 kertainen määrä kilometrejä pohjalla ennen kuin viivalle uskaltaa.

Muilta osin treenit ovat menneet sitten taas hyvin. Parin viikon treenijakso päättyy taas huomenna, ja sitten on tiedossa kevyempi viikko jonka päätteeksi ajetaan FTP testi. Viimeksi testi antoi varsin vaatimattoman 186w tuloksen, eli aika paljon on siis tekemistä pyörässä. Paino on noin 63kg, eli w/kg luku oli joulukuussa 2,95. Nyt toki toivotaan että kynnys on noussut, eli katsotaan ensi viikon aikana mitä Jupiksen laatimat traineriohjelmat ovat saaneet aikaiseksi. Olen treenannut kynnyksellä eri pituisia intervalleja, maximaalisia lyhyitä vetoja (5-20s), ajanut pidempiä sarjoja VK alueella sekä matalan kadenssin intervalleja kovilla vastuksilla. Oma tunne on että tehot ovat nousussa, mutta se jää nähtäväksi, koska watit ei valehtele.

Tämän viikon paras hankinta on ollut jumpparemmi kotiin, ja tarkennuksena kyseessä on hieman pidempi remmi millä on tarkoitus treenata uinnin käsivetoa. Minua on usein kehoitettu hankkimaan tälläinen, ja nyt vasta sain homman hoidettua. Tämän avulla on hyvä treenata nimenomaan käden asentoa käsivedon aikana, ja pyrkiä saada tuntuma selkään jotta päästään oikeasti vedon päälle. Olen nyt tehnyt tätä muutaman kerran ennen uintitreenejä, ja itse ainakin hahmotan heti paremmin miten käsivedon pitäisi mennä vedessä, kun liikerataa on treenattu ensiksi jumpparemmillä. Pieni vastus auttaa oikean liikeradan hakemisessa, ja myöskin lopputyöntö ei jää tekemättä, koska vaastus pitää huolen että liike viedään loppuun asti. Tähän voi halutessaan myös yhdistää peilin, jolloin voi itse nähdä paremmin miltä meno näyttää. Suosittelen tätä lämpimästi kaikille joilla on haasteita vedessä hahmottaa kaikkea tekniikkaa, eli kuivalla pystyy keskittymään helpommin yhteen asiaan kerralla, tai ehkä tämä on vain oma ongelma...

Helmikuu oli siis kaikin puolin loistava kuukausi. Treenit menivät suurilta osin putkeen, olen pysynyt terveenä ja juoksijan polven kuntoutus vaikuttaa tuottavan tulosta, koska juosta olen pystynyt 2-4 kertaa viikossa. Lenki ovat lyhyitä, mutta uskon itse että useammat lyhyet lenkit joissa on mukana lyhyitä kovempia vetoja sopivat minulle loistavasti muutaman pidemmän puuduttavan lenkin sijaan. Treenien lisäksi helmikuuhun mahtuu myös paljon muuta mukavaa. Nykyään saman katon alla asuu minun lisäkseni muutama pyörä lisää, pari koiraa sekä niiden omistaja. Helmikuussa oli siis pientä muuttoakin ohjelmassa jonka takia ohjelmaa riitti,  mutta ei siitäkään sen enempää :)


Otteen hakua
Lopputyöntö



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti