sunnuntai 16. helmikuuta 2014

Positiivisuutta ilmassa

Takana on treenien puolesta onnistuneet kolme viikkoa. Kaksi ensimmäistä olivat melko normaaleja viikkoja, ja edellinen oli sitten jonkinlainen "minilepoviikko". Tämä tarkoitti oikeastaan että kaikki kovemmat treenit olivat poissa, puntti oli lyhyempi ylläpitävä puntti, ja tunteja tuli muutenkin vain seitsemän ja kahdeksan välissä. Hyvin huomaa eron normaalin ja kevyen viikon välissä, eli kahtena edellisenä sunnuntaina on ollut aika väsähtänyt olo illalla. Nyt olo on taas energinen, ja uskon että olen taas valmis seuraavaan normaaliin viikkoon. Palautuminen tällä viikolla on siis onnistunut hyvin, ja nyt on tekemisessä selvää rytmitystä, eli sitä mitä ollaan jo hetki kaipailtu. Jotenkin on outoa, että kun itse suunnittelin harjoitteluani, en vain pystynyt myöntämään itselleni oikeutta selvästi kevyempään viikkoon. Nyt kun asiaa miettii, niin tiedän varsin hyvin itsekkin että kunto paranee levätessä, mutta miksi on sitten niin vaikea laittaa niitä palauttelujaksoja ohjelmaan? Pääasia kuitenkin että nyt asiaan on puututtu, ja uskon että tämä näkyy sekä tuloksissa että omassa fiiliksessä.

Muita hyviä juttuja on fyssarin antaman kuntopiirin vaikutukset. 5-6 viikkoa olen siis tehnyt erinlaisia liikkeitä jolla vahvistetaan keskimmäistä pakaralihasta sekä takareisiä juoksuasennon parantamiseksi. Jokaisella juoksulenkillä olen alkanut konkreettisesti huomata enemmän miten olen alkanut saamaan uusia lihaksia aktivoitua, ja asento tuntuu heti paljon paremmalta. Jos mahdollista, olen tehnyt kuntopiirit ennen juoksulenkkejä, jolloin vahvistettavat lihakset pääsevät heti käytännön treeniin itse kuntopiirin jälkeen. Mikään ei motivoi harjoittelua paremmin kun selkeät tulokset, ja nyt huomaa juoksussa tekniikan parantumista, joka tietenkin pistää melko suuren virneen päälle lenkkien ajaksi. Toivottavasti kaikki tämä näkyy myös hieman edes vauhdeissa, eli katsotaan keväämmällä kovemmilla lenkeillä miten juoksu kulkee kun saadaan vielä pari kuukautta lisää kuntoutusta pohjalle.

Näitä hyviä fiiliksiä pitää yrittää aika ajoin tallentaa jonnekkin mieleen, koska kauden aikana tulee varmasti monesti päinvastaisia ajatuksia vastaan. Muutama epäonnistunut treeni tai jopa huonompi viikko ei saa masentaa niin paljoa, eli kun pohjalla on hyviä jaksoja mahtuu sinne toki muutama heikompi. Usein käy vain niin, että kun tulee heikompi jakso ei halua muistaa ollenkaan että takana voi olla monta kuukautta hyvää treeniä, vaan silloin jää vain miettimään miksi juuri nyt pitää mennä kaikki pieleen. Toinen tärkeä pointti on, että kun fiilis on hyvä lähtee homma herkemmin myös "lapasesta". Tänäänkin oli ohjelmassa kevyt 30min lenkki, ja helposti olisi ollut paukkuja juosta vaikka reilun tunnin VK treeni, eli askel oli kevyt ja fiilis hyvä. Kutenkin olen päättänyt noudattaa hyvin suunnitelmaa, eli kevyet tehdään kevyenä ja sitten kovat treenit mennään oikeasti kovaa. Jos kevyistä treeneistää alkaa "luistamaan", menee homma taas helposti vanhaan tapaan tasapaksuksi, ja tarvittavaa rytmitystä ei saada. Hyvästä fiiliksestä pitää siis pystyä nauttimaan, ja tälläisillä kevyemmillä viikoilla pitää uskaltaa rohkeasti antaa kropan palautua, ja tehdä kevyitä harjoituksia vaikka olisi energiaa tehdä kovempia ja pidempiä treenejä. Uskon kyllä että niitäkin ennen kesän kisoja tulee riittävästi ohjelmaan...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti