sunnuntai 30. kesäkuuta 2013

Kisko Triathlon perusmatka 29.6

Sainpas vuoden 2013 ensimmäisen triathlon startin alle. Kesäkuussa oli myös seuran avovesiuintikilpailu, joten onneksi ei ollut ensimmäinen uinnin massalähtö kuitenkaan kyseessä. Tämän kisan tarkoitus oli hyvä treeni ennen Joroisten puolimatkaa, sekä toki nauttia hauskasta tapahtumasta josta olin etukäteen kuullut paljon hyvää. Harjoittelu kesäkuussa Itävallan jälkeen on ollut hieman satunnaista. Satunnaisella tarkoitan sitä, että tarkka ohjelma oikeastaan puuttui koko kesäkuun osalta. Joka viikko on harjoiteltu suht hyvin, mutta suunnitelma on tehty lähes samalla viikolla. Luulen myös että aloitin kovat treenit hieman liian aikaisin, ja varsinkin juhannuksen tienoilla jalat olivat todella väsyneet. Edellisen viikon olin pari päivää hieman kipeänä, joten ainakin siltä osin tuli levättyä normaalia enemmän ennen eilisen starttia. Ajatus olikin käydä nyt kokeilemassa miten oikeasti kulkee, jotta tiedetään mitä on odotettavissa Joroisilla kolmen viikon päästä. Samoin pieniä viimeistelytreenejä voidaan vielä tehdä, joten heikkoudet oli tarkoitus kaivaa esille.

Lähtö oli kello 12.00, ja se oli porrastettu kolmeen aaltoon. Lähdin ekasta aallosta, ja uinti oli yksi 1500m kierros. Matka näytti muuten todella pitkältä kun rannasta katseli, rehellisesti sanoen pitkälti yli 2km matkalta. Pääsin suht nopeasti hyvään rytmiin, vaikka ekalle poijulle asti ruuhkaa oli melko paljon. Matkan aikana kontaktia tul noin kymmeneen otteeseen, mutta pahimmalta painilta vältyin kuitenkin. Ekan poijun jälkeen sain vielä paremmin rytmistä kiinni, ja jopa yllätyin miten hyvin uinti sujui. Harjoituksissa on uinti ollut eniten ailahtelevaa, eli hyviä ja todella huonoja päiviä on ollut. Olen siis iloinen, että eilen osui suht hyvä päivä, ja uinti meni omasta mielestäni mukavan rennosti. Ajallisesti osun aika samaan oli sitten hyvä päivä tai huono, eli rasituksen taso kertoo onko uinti onnistunut vai ei. Oma kelloni näytti ajaksi 28.40 rannassa, eli lähes identtinen seuran avovesiuinti kilpailussa. Tästä sitten jyrkkää mäkeä ylös vaihtoon. Vaihdossa meni taas liikaa aikaa märkkiksen riisumisessa, mutta muuten en onneksi sählännyt mitään ylimääräistä.

Pyörä  reitti lähti todella jyrkkään nousuun vaihtoalueelta. Uinnin ja vaihtosähläyksen jälkeen syke vieläkin kova, ja tämä nousu siihen päälle ei kyllä naurattanut. Yritin mennä maltilla, mutta todennäköisesti kuitenkin hieman kovaa. Pyöräreitti ei ole helpoimmasta päästä. Oikeastaan koko matka on joko loivaa tai keskijyrkkää nousua tai laskua, eli Kiskosta ajetaan 20km Saloa kohti 186 tietä pitkin ja tullaan sama pätkä takaisin. Menomatkalla oli jopa pieni vastatuuli, joka toki oli selässä paluumatkalla. Pyörällä yritin pusertaa niin kovaa kuin uskalsi, ja tuntuikin jopa että hieman edellisiä kisoja enemmän onnistuinkin laittamaan tehoja peliin. Menomatkalla sykkeet olivat melko korkeat, tai ainakin huomattava ero paluumatkaan. Paluumatkalla vauhti oli hieman menomatkaa kovempi, en tiedä johtuiko tuulesta vai olisiko reitti ollut enemmän laskeva kotiin. Onneksi näin, koska voimat alkoivat hieman loppua noin 30km kohdalla, ja tasaiset sekä ylämäkipätkät alkoivat todella käymään työksi. Mielessä pyöri muutenkin tuleva juoksuosuus, eli kaikkea ei uskallettu laittaa peliin. Positiivinen asia oli, että asento vaikuttaa hyvältä ja nopealta, koska menin alamäissä monia muita nopeammin. Oman kellon mukaan pyöräosuus oli 1.16.08, ja mittarin mukainen keskivauhti 32,4km/h.

Pikaisen vaihdon jälkeen juoksuosuudelle, joka lähti taas todella jyrkkään ylämäkeen. Tässä kohtaa koin ensimmäistä kertaa sen tunteen että olin pyöräilly tehot jaloistani. Ylämäkeen vauhti oli vajaa 6min/km, ja kovempaa en päässyt. Hieman säikähdin että mitähän 10km juoksusta tulee, mutta ei auttanut kun laittaa jalkaa toisen eteen. Onneksi mäki loppui melko pian, ja seuraavaksi tulikin alamäki missä aloin hakemaan juoksurytmiä. Tämä löytyi, yritin juosta alle 4.30min/km mutta jouduin lopulta taipumaan siihen kohtaloon että 42-43min aika ei tulisi kuuloonkaan. Juoksureitti oli oikeastaan samankaltainen kuin pyörä, eli tasaisesti koko ajan mäkeä. Alamäet rullailin kivasti, mutta ylämäkiin ei ollut mitään voimaa jäljellä. Ekan kierroksen yritin vielä hieman jarrutella, jottei menisi ihan pelleilyksi toka 5km kierros. Vikan 2km sain sitten puristettua noin puolen minuutin arvoisen loppukirin, josta vika kilometri meni aika rajuun nousuun. Juoksu oli oman kellon mukaan 45.25, ja paljoa kovempaa ei olisi eilen kulkenut. Maalissa vaihtoineen ajassa 2.34.01, joka on siis vajaan minuutin hitaampi aika kuin Kuopiossa viime elokuussa. Olen tyytyväinen tulokseen, koska Kuopion reitti on nopeampi, pyörä on siellä oman mittarin mukaan pari kilometriä lyhyempi ja juoksu todella paljon tasaisempi.

Sitten vielä lyhyt analyysi suorituksesta. Olin oman sarjani 66, ja kilpailijoita oli yhteensä 215. Suht kovia menijöitä löytyy kärkipäästä, eli Saksan Ironmanin 70.3 voittajia sekä Hawajilla käyneitä ja sinne tähtääviä kavereita. En siis omalla treenimäärällä ihan kärkeen varmasti koskaan pääse, mutta olisi toki hauska aina hieman pystyä nousemaan myös sijoituksissa. Osa-alueittan jos katsoo, tykkään vertailla kaikkia lajeja omina suorituksinaan. Pelkässä uinnissa olin sijalla 75, eli tämä on hyvin lähellä kokonaissijoitustani mikä minusta kertoo että uinti on melko lähellä oikeaa tasoa. Hieman toki voi parantaa, mutta aika lähellä keskiarvoa eilinen suoritukseni oli omaan tasooni nähden. Pyörästä paljastuukin edelleen heikkous. Kun pelkät pyöräajat laitetaan vertailuun, olin sijalla 107, eli yli 40 sijaa kokonaisvertailuani jäljessä. Tämä on siis edelleen selvä heikkois, joten ei tarvitse arvata mihin pitäisi keskittyä jatkossa jos halutaan tuloslistalla ylemmäs. Juoksuosuuden sijoitukseni oli 43, eli selvästikkin edelleen vahvuuteni on vikassa lajissa. Yhteenvetona voi siis sanoa, että uintia pitää harjoitella tasaisesti, pyörää paljon ja vähintää ylläpitää juoksua, niin parannusta pitäisi olla tiedossa. Nyt vain hyvä fiilis päälle vikoihin viikkoihin ennen Joroisten kisaa, siellä katsotaan kesän kunto oikeasti.

4 kommenttia:

  1. Upeeta! Mukava oli lukea kisaraporttia! Itselläkin tässä Joroisten valmistelut meneillään, jännityksellä odotetaan ensimmäistä puoltriathlonia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa itselläkin ensimmäinen puloimatkan triathlon tulossa kun Itävallassa oli kyseessä vain jonkinsortin duathlon :) Toivottavasti viimeisten viikkojen valmistelut menee hyvin, Joroisilla nähdään!

      Poista
  2. Hyvä kisa oli sulta! Mulla taitaa olla niin, että uinti ja pyörä on ihan ok, mutta juoksu aina arvoitus. Joroista odotellessa.

    Niin, ja täytyy ens vuonna juosta lenkkiä ehkä "hippasen" enemmän :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, sulla vaikuttaa kyllä uinti ja pyörä vahvoilta. Ajattelin että olisi pyörän lopussa lähtenyt perään mutta en uskaltanut enään jalkoja rääkätä enempää :) Parin viikon päästä uudelleen

      Poista