perjantai 24. toukokuuta 2013

Lähdössä

Kentällä ollaan, pyörä jätetty sisään ja kohta nokka kohti Itävaltaa. Kamaa mukana sen verran että ei voi mitenkään tietää onko kaikki mukana vai jäikö jotain. Tuntuu ainakin että kamaa olisi vaikka kuinka paljon turhaa, mutta sunnuntain keli on vielä iso kysymysmerkki.

Tänään suunta suoraan hotellille, ja huomenna viritellään pyörä kuntoon. Huomenna päivä menee myös kisa-infossa, kamojen jättämisessä ja muutenkin expo alueella pyöriessä. Pitää varoa liikaa kävelemistä, ja muistaa syödä suht normaalisti. Nyt fiilis hyvä, ja uskon että sunnuntaista tulee mahtava päivä. Palataan huomenna vielä fiiliksiin, hyvää viikonloppua kaikille!



sunnuntai 19. toukokuuta 2013

Valmistautumista

Pitkä aika viime kirjoituksesta, ja h-hetki alkaa lähestyä. Viimeiset tehotreenit tehtiin reilu viikko sitten, ja sen jälkeen onkin vähennetty määrää ja tehty lyhyempiä treenejä ja alettu valmistautua ensi viikonlopun kisaan. Hieman on ollut viime viikko jalat tukossa, mutta onneksi tässä on vielä viikko aikaa levätä kroppa kisakuntoon. Täytyy sanoa että sinä aikana kun olen kestävyysurheilua harrastanut, en ole saanut jalkoja näin pitkäksi ajaksi tukkoon kuin ne ovat pari viime viikkoa olleet. Leirin jälkeen tuli viikon sisään HCR, ja siitä muutaman päivän päässä oli seuran tempoajo. Tämä yhdistelmä teki sen, että olen iloinen että kisa ei osunut tälle viikonlopulle koska fiilis on kyllä ollut melko väsynyt koko viikon.

Nyt viikonloppuna on alkanut taas tehoa jaloistakin pikkuhiljaa löytyä, ja eilinen ja tämän päivän kevyemmät treenit alkoivat taas tuntua siltä että voimat palaavat jalkoihin. Ensi viikolla ei ole ohjelmassa kuin muutama todella lyhyt treeni joka lajissa, eli tavoite vain yrittää välttää pahempaa jumia . Eilen käytiin myös avovedessä ekaa kertaa Vantaan Kuusijärvellä, ja ihan mukavasti ensimmäinen avovesiuinti myös sujui. Tänään kävin vielä juoksemassa reilun kympin lenkin, missä mukana oli neljä kisavauhtista kilometrin pituista vetoa. Juoksu kulki huomattavasti rennommin kuin viime viikolla kevyellä lenkillä, eli uskon kyllä että viikon levon jälkeen kroppa on valmis koitokseen. Sen verran tästä on toki opittu, että jatkossa ei noin montaa todella tehokasta harjoitusta pidä tehdä noin lyhyeen aikavälin sisään, varsinkin kun taustalla on suht kova treenijakso jo valmiiksi. Kaikissa näissä treeneissä fiilis oli hyvä, eli väkisin ei tehty. Kuitenkin kroppa antoi viime viikolla ymmärtää, että melko kovaa sitä on kiusattu lähiaikoina.

Nyt siis nukutaan ja syödään normaalisti tämä viikko, ja perjantaina kamat kantoon ja kohti Itävaltaa. Jonkin verran on mielessä pyörinyt millä vauhdeilla lähdetään liikenteeseen, mutta valmista suunnitelmaa ei vielä ole. Ensi viikonlopun tärkein asia on päästä ehjänä maaliin, ja tottakai pitää hauskaa. Eka puolimatka pitää ottaa kokemuksena, eli en uskalla mitään tarkkaa suunnitelmaa jota lähden armollisesti toteuttamaan. Tämän kisan jälkeen voidaan sitten katsoa mitä Joroisilla keksitään. Pitää tällä viikolla vielä kirjotella tarkemmin fiiliksistä, ja muistaa venytellä ja levätä riittävästi.

torstai 9. toukokuuta 2013

HCR, tempo ja märkäpuvussa kellumista

Onpas ollut tapahtumarikas viikko. Viime lauantaina tuli juostua HCR aika monen muun kanssa, ja onneksi saatiin juosta upeassa kevätkelissä. Tarkoitus oli juosta siis kovaa muttei ihan täysiä, jotta tällä viikolla voisi vielä tehdä muutakin kuin pakitella portaita kipeillä jaloilla. Juoksun onnistumiset ja epäonnistumiset seuraavaksi, ja aloitetaan niillä parannettavilla asioilla. Pari minuuttia ennen lähtöä otin ilman vettä yhden geelin melko tyhjään vatsaan, ja tämä taisi olla melko iso virhe. Jo 8km kohdalla tunsin että kaikki ei ole hyvin, ja siitä asti mentiinkin vatsa melko sekaisin maaliin. Onneksi ei tarvinnut juosta niin että joutuu oikeasti keskittymään itse juoksuun, koska nyt keskittyminen oli täysin muualla... Täytyy jatkossa välttää geelien ottamista ilman vettä ainakin juoksussa, koska vatsa ei näytä olevan ihan niin vahva kuin olen luullut. Positiivinen asia oli, että aika oli 1.33.03, ja tämä tuli siis ilman valmistautumista ja jokseenkin "helposti". Juoksukunto on varmasti tänä syksynä taas kunnossa koska nyt jäin raskaalla reitillä vain minuutin päähän viime syksyn puolikkaan ajasta.

Tiistaina oli sitten vuorossa seuran järjestemä 10km tempoajo Kuusijärvellä. Rullailin työpäivän päätteeksi sinne, jonka jälkeen käytiin vielä ajamassa osa reitistä alkulämmittelynä. Tiesin kyllä että pari päivää aikaseemin juostu HCR hieman verotti voimia, mutta halusin kuitenkin kokeilla miten 10km taittuu tänä vuonna. Lähdöstä lähdin heti ajamaan lähes täysillä tehoilla, ja ekat 3-4km olikin melko reipasta myötätuulta. Tähän mentiinkin kivasti, mutta kun tehtiin 180 asteen käännös muuttui meno täysin. Puolikas verotti näköjään voimia sen verran, että vastatuuleen ja ylämäkeen ei ollut ollenkaan voimia. TT pyrörällä on kivempi toki ajaa vastatuuleen kuin maantiepyörällä, mutta ei nyt kuitenkaan mitään huippusuoritusta saanut aikaiseksi. Aika 10km tempossa oli 17.14, ja kyllä olin odottanut että aika olisi ollut juuri 17.00 alle. Täytyy kokeilla uusiksi loppukesän 20km tempossa hieman tuoreemmilla jaloilla, tai käydä kesäkuussa Pepen tempossa kokeilemassa 10km ennätystä :)

Eilen uitiin ekaa kertaa tänä vuonna sitten myös märkäpuvulla. Tavoite on käydä 3-4 kertaa märkäpuvun kanssa altaassa, jotta kahden viikon päästä olisi pahin ahdistus kadonnut sen suhteen. Ekasta kerrasta jäi jokseenkin positiivinen fiilis, eli pientä ahdistusta ja kiristystä oli mutta ei niin paljoa kuin odotin. Vauhtia altaassa tuli mukavasti lisää, eli ero on kyllä merkittävä ainakin omalla kohdalla. Märkäpuvussa suurin ongelma on sen pukeminen tai riisuminen, ja varsinkin nopeasti riisumista pitää pari kertaa kokeilla jottei Itävallassa siihen mene yli 10 minuuttia...

Viikonloppuna on tarkoitus tehdä viimeinen kovempitehoinen ja pidempi vaihtoharjoitus, jonka jälkeen alkaa himmailu ja "herkistely". Täytyy viikonloppuna paremmin palata siihen miten ajattelin valmistautua syömisen ja viimeistelytreenien osalta kisaan. Itse uskon että viimeisillä harjoituksilla on vähintään yhtä iso merkitys henkiseen puoleen kuin fyysiseen puoleen.