maanantai 29. huhtikuuta 2013

HelTrin kevätleiri viikonloppu

Monet väittää (itsekkin lukeudun näihin henkilöihin) että urheilu piristää ja auttaa jaksamaan, nyt on hieman erinlainen fiilis. Kun on nukkunut 9 tuntia, ja olo on kuitenkin sen oloinen että olisi ollut viikon putkeen jollain festarilla, voi tuota väittämää hieman alkaa kyseenalaistamaan. Tämä toki nyt kuuluu asiaan, eli takana on hauska ja onnistunut seuran kevätleiri.

Viikonlopun tärkeimmät treenit olivat omalla kohdalla lauantain pyörä-juoksu vaihtoharjoitus, ja sunnuntain pitkä pyörälenkki. Lauantain pyörä-juoksu vaihtotreenissä ajatus on siis ajaa 30 minuuttia pyörällä VK:ta (15 min Urheiluopistolta poispäin, täyskäännös ja sama reitti takaisin), jonka jälkeen juostaan 10 minuuttia myös reippaasti. Tämä tehdään yhteensä 3 kertaa mahdollisimman nopeilla vaihdoilla. Törpön kanssa ajeltiin oikeastaan koko treeni kimpassa, eli välillä peesissä ja välillä keulilla. Muina vuosina olen ajanut enemmän yksin, mutta luulen että sain nyt enemmän itsestäni irti vuorovedolla kuin tasaisesti yksin puurtamalla. Kaikkien kolmen pyöräosuuksien keskinopeudet olivat jossain 34 ja 36 välillä, mukaanlukien rullailut Urheiluopiston kulmilla. Hieman kun tutki tilastoja eilen illalla, selvisi että hyvin onnistunut treeni oli kyseessä myös tehonjaon osalta. Toki tämän saman kertoi sunnuntai aamuna jalkojen fiilis, herkkyys oli hieman kateissa kun piti portaita kiivetä aamupalalle.

Sunnuntaina lähdettiin sitten Jaala-Heinola pyörälenkille, pituudeltaan noin 88km. Lähdimme Törpön kanssa vetämän ensimmäistä letkaa, tarkoituksena ajaa noin 28km keskaria. Kyseessä oli toinen pitkä lenkki TT pyörällä, ja ajattelin siis ajaa melko paljon keulilla jotta tottuisi ajelemaan yksin St Pölteniä silmällä pitäen. Alku meni tosi rennosti, kyseessä alamäkivoittoinen osuus myötätuulessa Yhdessä kohtaa juomapullosta irtosi pilli (siis etupullosta), ja käännyin sitä hakemaan kun muu porukka jatkoi matkaa. Siinä tuli sitten sunnuntain tehokkain treeni kun ajoin muun porukan yksin kiinni, aikaa meni vajaa 5 minuuttia ja tehot olivat lähes täydet. Hetken aikaa joutui palauttelemaan letkan perällä ennen kuin uskalsi taas kärkeen ajamaan.

Lenkin aikana onneksi muitakin vetäjiä onneksi oli, ja peesiin pääsi lenkin toisella puoliskolla lähes koko ajan. Lenkki meni muuten tosi mukavasti, ja pikkuhiljaa alkaa siis jaloissa olemaan taas tekemisen meininki. Viimeiset mäet alkoivat hieman jo tuntua, varsinkin pari kovempaa nyppylää viimeisen 10km aikana. Lenkin jälkeen juoksin vielä noin 15 minuuttia nopealla vaihdolla, ja sen jälkeen olikin leiri paketissa ja olotila sen mukainen.

Ny on enään kolme viikonloppua ennen Itävallan kisaa. Laatuharjoituksia ei ole enään montaa, eli lyhyitä palauttavia harjoituksia toki enemmän mutta seuraavat laatuharjoitukset pitää vielä tehdä:

4.5 Kova pitkä VK juoksu (HCR)
7.5 10km Tempo (HelTri Cup)
9.5 Pitkä vaihtoharjoitus (90km pyörää josta 45km kisavauhtista+7-8km juoksu)
18.5 tai 19.5 Kevyt uinti+pyörä+juoksu treeni (alle 3h)

Näillä eväillä tarkoitus saada paketti kasaan, ja itse uskon että kunto ja fiilis tulee olemaan kauteen nähden kohdillaan. Nyt kuitenkin eka pari päivää kevyempää, hieman on väsymystä ilmassa näin maanantai aamuna...

6 kommenttia:

  1. Ai sitä pilliä lähdit hakemaan... Me vähän ihmeteltiinkin, että miksi ajelet kovaa vauhtia eestaas. Kiva että pilli löytyi ja pääsit takaisin keulille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Löyty joo! Toi porukan kiinniajaminen oli just nii rankkaa ku muistinkin... EI kannata jäädä jälkeen

      Poista
  2. Loistavat treenit tuli tehtyä! Kiitti kirittäjälle! :) Eilinen ja tää päivä menny aivan leirikoomassa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika väsynyttä oli meno pari päivää... Nyt pitäis jaksaa lauantaina juosta HCR suht kovaa, ja sit tiistaina tempossa katotaan miten kulkee hieman väsyneillä jaloilla :)

      Poista
  3. Hei!
    Selailin erilaisia liikunta-aiheisia blogeja, erityisesti juoksuun liittyviä, ja sinun blogisi pisti silmään. Suomen Urheiluopiston ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat järjestävät syksyllä Vierumäellä tapahtuman 24h-juoksu + maastomaraton.
    Nyt haastankin sinut mukaan kilpailemaan ja kokeilemaan rajojasi valitsemaasi sarjaan. 24h-juoksuun voit myös osallistua duona ja joukkueena. Ota myös kaikki liikunnalliset kaverisi mukaan!
    Lisätietoja saat tästä sähköpostiosoitteesta sekä sivulta www.24h-juoksu.net. Alamme myös päivittämään blogia ja Facebookin tapahtumasivuja.

    Liikunnallisin terveisin: Suomen Urheiluopisto, LPT 2012-2015

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia kutsusta! Vilkaisin sivuja, ja mielenkiintoiselta näyttää. Valitettavasti olen menossa maratonille lokakuussa, joten näin pitkät juoksut hieman haittaavat sitä harjoittelua :)

      Poista