perjantai 22. maaliskuuta 2013

Uutta stemmiä

Vaikka tilasinkin syksyllä uuden pyörän joka oli oikean kokoinen minulle, on tarkoitus ollut jo pitkään vaihtaa stemmi jotta se vastaisi vielä paremmin viime kesän Bike Fitting mittauksen tuloksia. Uusi TT fillari oli melkein oikean kokoinen, mutta pituutta piti saada vielä vähän lisää, sekä tankoa muutaman sentin alemmas. Tämä onnistuu helpoiten stemmiä vaihtamalla, ja jostain syystä tämä projekti on hieman venynyt syksystä... Tämän olisi voinut tehdä jo hyvissä ajoin, koska olisi toki ollut parempi koko talvi jo säätää ajoasentoa paremmaksi. Noh, uskon että kerkeän tässä muutamassa kuukaudessa saada ajokelpoisen asennon säädettyä.

Uuden stemmin kartoitus lähti siis siitä, että tiesin että pituutta piti saada hieman lisää, sekä muutama sentti pois korkeudesta. Tähän löytyy hyviä laskureita, eli netistä googlaamalla "stem calculator" saa monia käyttökelpoisia laskureita jonne voi syöttää kahden eri stemmin mitat, ja tulokseksi tulee paljonko pyörän "stack" ja "reach" mitat muuttuvat. Muutaman illan kun lukuja pyörittelin, tulin siihen tulokseen että korvaan 80mm -7 asteen stemmin 90mm -17 asteen stemmillä.

Uusi astetta negatiivisempi stemmi

Itse stemmin vaihto ei ole mikään hankala operaatio. Ohjausputkessa stemmi on kiinni kahdella ruuvilla, ja ohjaustanko tulee neljällä ruuvilla kiinni. Nyt täytyy vielä kevään aikana löytää ohjaustangolle oikea kulma jotta ajoasento on mahdollisimman mukava. Heti ensituntuma oli parempi kuin edellinen (onneksi...), eli ei varmasti turha ostos. Ajoasento tosiaan siirtyi hieman eteenpäin ja alas, mikä tuntui heti uudelta olkapäissä. Luulen että tämä on pelkästään tottumattomuutta, koska muuten ajoasento tuntui heti paljon avonaisemmalta. Luulen että voimantuotto nyt on parempi kuin vanhassa asennossa, jossa ajoasento oli enemmän kasassa. Mikäli tuntuu siltä että droppia on kuitenkin liikaa (droppi kuvastaa paljon alempana ohjaustanko satulasta on), voin nostaa tankoa helposti ylemmäs. Katsotaan nyt kuitenkin miten tämä ensin toimii, eli toivottavasti muutaman viikon päästä voidaan jo harkita jopa ulkona rullailemista. Alla vielä (huonot) kuvat ennen ja jälkeen tilanteesta. Jälkeen tilanteesta näkee hyvin miten tanko ei nouse vaan menee enemmän vaakasuoraan, sekä hieman pidemmälle. Vaikuttaa kuvasta melko pieneltä muutokselta, mutta kyllä ne pyörän selässä melko isolta muutoksilta tuntuvat.

Ennen

Jälkeen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti