keskiviikko 27. maaliskuuta 2013

Taas mennään

Pitkään pitikin spekuloida mitä syksyllä tapahtuu. Pari vuotta on ohjelmistossa ollut maraton, ja mietin jo moneen kertaan jos vaikka yrittäisi juosta kovan puolikkaan tänä vuonna kokonaisen sijaan. Homma alkoi jo hieman näyttämään siltä, että syksyllä olisin koittanut juosta puolikkaan ennätystä joko Espoossa tai Vantaalla, kunnes alkoi lennellä ajatuksia suuremmasta maratonreissusta syksyllä. Kaiken pahan alku ja juuri on samassa porukassa jonka kanssa oltiin viime syksynä Berliinissä juoksemassa.

Sen verran hauska reissu viimeksi oli, että lopputulos oli se että nyt on ostettu lentoliput sekä osallistuminen Amsterdamin maratonille 20.10.2013. Se lupaus mitä tein noin 37km kohdalla Berliinissä on siis jäänyt unholaan, tänä vuonna juostaan taas täyspitkä maraton ja tottakai yritetään uutta ennätystä. Reitti on tietääkseni tasainen ja nopea, ja sää on melko perinteinen syyskeli. Juoksun kannalta siis hyvät edellytykset taas parantaa tulosta, tosin viime maraton meni kaikin puolin hyvin jotan juoksun on kyllä onnistuttava että aika paranee. Tällä hetkellä näyttää siltä että lähtijöitä on reilu 10, joten eiköhän reissusta tule taas kerran loistava. Luulen että syksyllä ohjelmistoon tulee kuitenkin yksi puolikas, eli Epoossa voisi juosta puolimaran valmistavana treeninä. Viime vuonna tämä oli toimiva konsepti, joten ajattelin samaa kaavaa noudattaa tälläkin kertaa. Alla vielä hieman pätkää vuoden 2011 tapahtumasta (nimi on 2012, kuvattu kuitenkin 2011)


perjantai 22. maaliskuuta 2013

Uutta stemmiä

Vaikka tilasinkin syksyllä uuden pyörän joka oli oikean kokoinen minulle, on tarkoitus ollut jo pitkään vaihtaa stemmi jotta se vastaisi vielä paremmin viime kesän Bike Fitting mittauksen tuloksia. Uusi TT fillari oli melkein oikean kokoinen, mutta pituutta piti saada vielä vähän lisää, sekä tankoa muutaman sentin alemmas. Tämä onnistuu helpoiten stemmiä vaihtamalla, ja jostain syystä tämä projekti on hieman venynyt syksystä... Tämän olisi voinut tehdä jo hyvissä ajoin, koska olisi toki ollut parempi koko talvi jo säätää ajoasentoa paremmaksi. Noh, uskon että kerkeän tässä muutamassa kuukaudessa saada ajokelpoisen asennon säädettyä.

Uuden stemmin kartoitus lähti siis siitä, että tiesin että pituutta piti saada hieman lisää, sekä muutama sentti pois korkeudesta. Tähän löytyy hyviä laskureita, eli netistä googlaamalla "stem calculator" saa monia käyttökelpoisia laskureita jonne voi syöttää kahden eri stemmin mitat, ja tulokseksi tulee paljonko pyörän "stack" ja "reach" mitat muuttuvat. Muutaman illan kun lukuja pyörittelin, tulin siihen tulokseen että korvaan 80mm -7 asteen stemmin 90mm -17 asteen stemmillä.

Uusi astetta negatiivisempi stemmi

Itse stemmin vaihto ei ole mikään hankala operaatio. Ohjausputkessa stemmi on kiinni kahdella ruuvilla, ja ohjaustanko tulee neljällä ruuvilla kiinni. Nyt täytyy vielä kevään aikana löytää ohjaustangolle oikea kulma jotta ajoasento on mahdollisimman mukava. Heti ensituntuma oli parempi kuin edellinen (onneksi...), eli ei varmasti turha ostos. Ajoasento tosiaan siirtyi hieman eteenpäin ja alas, mikä tuntui heti uudelta olkapäissä. Luulen että tämä on pelkästään tottumattomuutta, koska muuten ajoasento tuntui heti paljon avonaisemmalta. Luulen että voimantuotto nyt on parempi kuin vanhassa asennossa, jossa ajoasento oli enemmän kasassa. Mikäli tuntuu siltä että droppia on kuitenkin liikaa (droppi kuvastaa paljon alempana ohjaustanko satulasta on), voin nostaa tankoa helposti ylemmäs. Katsotaan nyt kuitenkin miten tämä ensin toimii, eli toivottavasti muutaman viikon päästä voidaan jo harkita jopa ulkona rullailemista. Alla vielä (huonot) kuvat ennen ja jälkeen tilanteesta. Jälkeen tilanteesta näkee hyvin miten tanko ei nouse vaan menee enemmän vaakasuoraan, sekä hieman pidemmälle. Vaikuttaa kuvasta melko pieneltä muutokselta, mutta kyllä ne pyörän selässä melko isolta muutoksilta tuntuvat.

Ennen

Jälkeen

maanantai 18. maaliskuuta 2013

Onnistunut viikko

Tiedätte varmaan fiiliksen kun treeniviikko meni oikeastaan niin kuin pitikin. Maanantaina lepopäivä, ja olo on juuri sellainen että on levon tarpeessa. Ei tarvitse katsoa mitään mittaustuloksia (katsokaa edellinen kirjoitus...) tietääkseen että tänään olisi virhe treenata. Muutenkin voi kerrankin nauttia vapaasta illasta, tai omalla kohdalla tämä tarkoittaa rästihommia, eli hoitaa muita kuten seuran asioita. Kuitenkin päällimmäinen fiilis on hyvä, eli viime viikon harjoitukset meni nappiin. Lyhyt yhteenveto onnistuneesta viikosta, eli suunnitelma viime viikon osalta oli seuraava:

Maanantai: Aamulenkki 6km ja illalla 1h kuntosali (jalkavoimaa)
Tiistai: Juoksu 5x1000m (nousevalla teholla)
Keskiviikko: Uintia 3km ja 45min hieronta
Torstai: Pyörä PK 90min (trainerilla)
Perjantai: Aamu uinti 1,5km ja illalla seuran kuntopiiri
Lauantai: Spinning1h40min (maksimikestävyys) ja 30min juoksu
Sunnuntai: Hiihto 2h PK ja illalla 2km uintia

Viikon laadukkaat treenit olivat tiistain juoksu, keskiviikon uinti sekä lauantain spinning. Kaikkiin näihin harjoituksiin päästiin virkeänä, ja vaikka tiistain juoksu meni salipäivän päälle kulki se oikein mukavasti. Juoksussa sain vikan tonnin melko kevyesti menemään itselle kohtuu aikaan (3.40), josta yllätyin hieman. Tämä oli siis ekaa kertaa puoleen vuoteen kun edes juoksen alle 4min/km, joten olin ihan tyytyväinen. Keskiviikkona uinti tuntui jokseenkin rennolta, ja muutama uusi havainto tekniikasta tuli tehtyä. Lauantain spinningissä oli vuorossa hieman kovempia vetoja, ja ainakin oma fiilis oli että sain jalat suht hyvin tuhottua. Juoksu kotiin Meilahdesta sujui myös kivasti pyörän päälle, eli kaikin puolin onnistunut viikko.

Luulen että kun näitä ehjiä viikkoja saa muutaman lisää alle, alkaa itseluottamus myös kesän koitoksia varten nousemaan. Huhtikuussa kun pääsee pyörän selkään pihalle se totuus kuitenki sitten taas paljastuu, mihinkään ei kulje ja ylämäkeä jaksaa tasan 300m ennen kuin uupumus ja epätoivo iskee... Yleensä keväällä aina ensimmäiset pyörälenkit tuntuvat siltä että koko talven harjoittelu on ollut aivan turhaa. Optimistina odotan kuitenkin että tänä keväänä on eri ääni kellossa :)

Toivottavasti muillakin treenit sujuu ja onnistumisia löytyy muualtakin kuin kisoista!

sunnuntai 10. maaliskuuta 2013

OmegaWave

Vuoden alusta minulla on siis ollut jo testissä OmegaWaven mittauslaite, ja kyseessä on siis melko uusi tapa mitata kehon valmiustilaa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että laite kertoo mittauksen avulla sinulle miten hyvin kehosi on palautunut, sekä mikä on sen valmius ottaa vastaan eri tason harjoituksia. Mittauksessa ei siis katsota vain esimerkiksi sykkeen välivaihtelua, vaan kyseessä on edistyksellisempi laite joka mittaa myös hermoston toimintaa. Vaikka siis laite näyttää sykevyöltä, on siis kyseessä OmegaWaven mukaan EKG vyö, jonka mittausominaisuudet ovat siis huomattavasti kehittyneemmät kuin tavallisen sykevyön. Minun mittaustuloksiani verrataan sitten kymmeniintuhansiin maailmalta saatuihin tuloksiin, ja sen pohjalta laite siis kertoo omat tulokseni. Eli minun palautumistani peilataan siis jonkinmoiseen tuloskantaan, ja sen pohjalta arvioidaan kehoni palautumisaste. Minulla on taustalla kaupallinen kouluts, joten en aio sen kummemmin väitellä miten tekniikka mahdollistaa tai ei mahdollista näitä mittauksia, vaan kerron enemmänkin oman tuntemuksen ja mittauksen samankaltaisuuksista tai eroista.

Tarkoitus on siis että mittaus tehtäisi päivittäin, ja mikäli urheilija harjoittelee kahdesti päivässä on mittaus hyvä tehdä myös kahdesti. Laitteet ovat siis sykevyön näköinen EKG vyö, ja puhelimen ladattava softa. Nämä keskustelevat hienosti bluetoothin avulla, joten melko näppärä laite on siis kyseessä. Mittaus tehdään rentoutuneena, ja itse olen tottunut tekemään mittauksen heti herättyäni. Itse mittaus kestää noin kaksi minuuttia, joten toimenpide on melko kivuton. Sitten itse tuloksiin. Puhelin kertoo heti mittauksen jälkeen yhteenvedon kehon valmiudesta sekä palautumisen asteesta.


Tämä kuva (johon kätevästi sain äänetön merkin mukaan) kertoo siis että kehon valmiustila on tyydyttävä (tai vastaava sana). Hieman taustaa, eli tämä on lepoviikko mutta eilen oli 2h PK hiihto takana joten täysi palautuminen on tiedossa vasta huomenna. Itse olotila oli kyllä jopa hieman parempi, mutta mittarin mukaan siis vielä paremmin tulisi palautua. Kovien treenien aikana olen kyllä saanut tämän laitteen näyttämään punaista, joten ihan pielessä ei mittaus voi olla. Seuraavaksi ajattelin katsoa hieman tarkemmin eri osa-alueita erikseen, eli ensimmäisenä stressitason mittaus.


Hauskin tässä on tuo trendi, eli melkoista vuoristorataa on OmegaWaven mukaan meikäläisen elämä :) Tämä osa mittaustuloksista on minusta melko herkkää, eli voin rehellisesti sanoa ettei stressitasoni heittele ihan näin paljoa päivästä toiseen. Voi olla että hieman huonommat tai lyhyemmät yöunet kuin normaalit, nostavat stressitason kuutosen paikkeille. Tämä on melko hälyttävää, kun seiska on korkein lukema tietääkseni... Mitäköhän tulisi jos olisi oikeesti stressaavaa sorttia :) Tätä lukemaa ei tule siis paljoa tujoteltua, eli huolestun vasta kun lukema on ollut kuukauden putkeen tuolla 5-7 välillä. Seuraava seurattava tulos onkin sitten kehon väsymystila.


Tämä on se omasta mielestä mielenkiintoisin tulos. Tämä kertoo palautumisen tilasta, sekä onko kroppa valmis koville treeneille vai ei. Tässä näkyy hyvin trendi, eli lepoviikon vaikutus huomattavissa. Huomenna tulos on varmaan 2-3, joten laitteen mukaan pitäisikin alkaa tehdä kovempia harjoituksia. Tämän tuloksen kohdalla olen kyllä monesti hyvin samaa mieltä laitteen kanssa. Kun lukema on yli 5, on yleensä olotilakin sellainen ettei kovia treenejä edes pysty tekemään. Leposykkeetkin ovat reippaasti yläkanttiin, joten nämä tulokset yleensä ovat melko linjassa oman fiiliksen kanssa. Muutaman kerran on pieni vilustuminen voinut näkyä täällä, eli vaikka ei harjoittelisi niin kovia rasituslukemia tulee, jolloin toki ei saa harjoitella. Mittaustuloksista tämä on varmasti se mitä eniten katson, ja teen sitten tämän ja omien fiilisten pohjalta päätöksen muutanko harjoitteluani vai en. Viimeisenä katson välillä palautumistrendiä, ja olen ymmärtänyt että tältä sen suurinpiirtein pitäisikin näyttää.


Näiden mittausten avulla voi sitten itse päätellä onko keho valmis ottamaan vastan kovimpia harjoituksia, vai pitäisikö lepoa esimerkiksi lisätä. Ovatko nämä testitulokset sitten luotettavia? Itse koen ainakin että kehon rasitustilastasta kertova luku on suhteellisen oikeassa. En usko että 1-2 lukemat ovat minulle kovin mahdollisia tai tarpeellisia, mutta katsotaan pääsenkö sinne kun levätään kunnolla pari viikkoa esimerkiksi ennen Itävallan kisaa. Nytkin olo on jo hyvin rentoutunut, ja lukema näytti aamulla neljää... Ylläolevasta kuvasta näkee kuitenkin että palautuminen on jo melko hyvällä tolalla, joten huomenna jatkuu taas normaalitehoinen viikko. Stressilukemaa en paljoa tuijota, itse voitte päätellä onko järkeä kun katsoo minun tuloksien heittelyä. Ne jotka minut tuntevat tietävät etten ihan pienestä yöuniani menetä, joten itse en ainakaan hirveästi hetkahda vaikka stressitaso olisikin tämän laitteen mukaan kova.

Ensifiilikset ovat kuitenkin positiiviset. Tämä on minusta oiva tuki harjoitteluun, ja tämän avulla saan taas lisäsyyn olla harjoittelematta jos väsymys on kova. Itsellä vaikein ainakin jättää treenit tekemättä jos näin on suunniteltu, mutta nyt jos on kova väsy ja mittaustulos näyttää vielä pahalta on helpompi tehdä päätös ja jäädä sohvalle lepäämään. Täytyy palata kevään aikana lisäanalyysin kera kun päästään kunnon harjoitusmääriin pyörän kanssa. Toki kiinnostaa myös nähdä miltä tulokset näyttävät eri kisojen jälkeen.

Ai niin, tänään oli myös HelTrin ensimmäinen Cup kilpailu, 400m uinti Kilon uimahallissa. Paikalla oli suuri määrä seuralaisia, ja itsellä oli tavoite uida maka 7 minuutin aikaan. Sen verran kellontarkkaa työ oli että pääsin tavoitteeseen sekunnilleen, ja hieman jäi harmittamaan ettei pystynyt kiristämään aikaan joka olisi alkanut alemmalla luvulla. Ensi vuoden tavoitteet onkin sitten helppo asettaa...

tiistai 5. maaliskuuta 2013

Lepoviikko

Muutama hieman kovempi treeniviikko taas takana, joten aika taas viettää hieman kevyempi viikko harjoittelun osalta. Itseasiassa OmegaWave alkoi myös näyttämään sellaisia lukemia, että kehoitti olemaan vähän aikaa riehumatta, ja kieltämättä olotilakin oli samanlainen. Käytännössä lepoviikko tarkoittaa minulla 2-3 lepopäivää, ja korkeintaan yksi edes hieman kovempi lyhyt juoksu, jotta ensi viikolla on taas jalat tuoreessa kunnossa. Eilen oli siis kokonaan lepopäivä, ja siihen osuikin hyvin taas Helsinki Triahtlonin hallituksen kokous. Uudella hallituksella on täysi työ varmistaa että seuralla on taas täysi valmius tarjota kaikille jäsenille jäsenmaksurahoille vastinetta. Ensi kesäksi on tulossa uudet seura-asut, ja täytyy sanoa että tyyllikkäät kamat on tiedossa. Olisi upea nähdä ensi kesänä sama osallistujamäärä (100 seuralaista) Joroisilla kisaamassa seuran väreissä.

Tänään kävin työpäivän jälkeen uimassa sekä hieronnassa. Tänä keväänä tarkoitus siis käydä 4-8 viikon aika hieronnassa, ja keskittyä puhtaasti jalkoihin. Hieman naureskelin, kun hierojan yksi ensimmäisistä kommenteista oli "oho" kun kokeili missä kunnossa kintut olivat. No, parempi kai kuulla tuo hierojalta kuin hammaslääkäriltä... Totesin että olen siis varmasti tullut oikeaan osoitteeseen, ja hieronta tulee varmasti tarpeeseen. Paikkana oli muuten Suomen Urheiluhierojaopisto, ja hinta-laatu suhde oli todellakin kohdallaan. 45 minuutin hieronta maksoi 23€, ja tunnista veloitetaan ymmärtääkseni 28€ kerta. Paikka sijaitsee Pasilassa, ja voin lämpimästi suositella paikkaa.

Tällä viikolla on siis hyvä levätä sekä henkisesti että fyysisesti. Ensi viikosta lähtee tarkka treenisuunnitelma toteutukseen, ja sen ajattelinkin itseasiassa julkaista täällä. Nyt on valmis suunnitelma St Pölteniin asti, ja sen jälkeen pitää katsoa mitä ehtii vielä ennen Joroisia tekemään. Ensi sunnuntaina alkaa muuten Helsinki Triathlonin Cup kilpailu 400m uinnilla Kilossa. Toivottavasti paikalle saapuu mahdollisimman moni seuralainen osallistumaan, tai vaikka tekemään astetta kovemman harjoituksen :)