tiistai 29. tammikuuta 2013

Suunnitelmia

Nyt kun kauden tärkeimmät kisat on listattu, on helpompi suunnitella kauden harjoittelua hieman tarkemmin. Valitettavasti en ole vielä kuitenkaan päässyt kamalan pitkälle, päiväkohtaisissa harjoituksissa mennään vielä vasta helmikuun puolella. Nyt viikonloppuna otan tavoitteeksi listata pitkälle kevättä tehtäviä harjoituksia, koska se auttaa minua paremmin hahmottamaan ajatuksen tekemisessä jo tässä vaiheessa.

Nyt olen kuitenkin listannut tärkeimmät teemat joka kuukausi tälle vuodelle, ja suunnitelma näyttää tältä...

Tammikuu  PK2
Helmikuu  PK2
Maaliskuu  VK1
Huhtikuu  VK1
Toukokuu  VK2/Kisa
Kesäkuu  VK2
Heinäkuu  Kisa/PK2
Elokuu  PK2/VK2 (juoksu)
Syyskuu  VK2 (juoksu)
Lokakuu  Kisa (juoksu)

Tässä siis perusrunko, jonka pohjalle pitää alkaa tarkempaa suunnitelmaa muodostamaan. Ajattelin tänä vuonna kokeilla jotain uutta, ja yrittää rytmittää harjoittelun 10 päivän rytmiin perus viikkorytmin sijaan. Olen pitkään tätä jo miettinyt, ja suurin syy tähän on se, että 3 lajin upottaminen viikkoon on haastavaa eikä tunnu onnistuvan järkevästi. Siksi luulen että kevään harjoittelu tulee noudattamaan kaavaa 10 päivää normaalia tehoa (paino esim. pyörässä), 10 päivää normaalia tehoa (paino esim. juoksussa), 10 päivää kovaa tehoa (paino esim. yhdistelmäharjoittelussa) ja sitten viikko kevyttä palauttelua. Tämä tarkoittaa siis, että rytmityksestä tulee noin kuukausi perus harjoittelua ja sitten viikko kevyttä palauttavaa. Täytyy vielä hieman miettiä tätä, ja mikäli tähän ryhdyn on kevyen viikon sitten oikeasti oltava kevyt.

Mikäli muilla on kokemuksia muista rytmityksistä kuin viikkorytmityksestä, kuuntelen mielelläni kommentteja ja mitä olette tykänneet. Ai niin, sain viimeinkin kaikki kuntoon OmegaWave ohjelmiston kanssa ja pääsen siis testauksen makuun. Olen mukana iPhone beta testaus ryhmässä, ja kyseessä on siis rasitustasoa mittaava järjestelmä, joka tukee omia tuntemuksia miten valmis keho on vastaanottamaan uusia ärsykkeitä harjoituksista. Ajattelin tästä kirjoitella erikseen, mutta ensitestaus osui  heti oikeaan. Koko yön oli kurkku kipeä, ja olo oli melko vetämätön aamulla. Mittaus antoi heti palautteen, että kroppa ei oikein mukana, joten jos tänään vuorossa treeni pitäisi ottaa rauhassa. Jään siis innolla odottamaan miten hyvin laite toimii, ja jos tällä saisin hieman parempaa rytmitystä harjoitteluun.

sunnuntai 20. tammikuuta 2013

Kausi 2013

Viikko treeniä takana Suomessa, ja täytyy myöntää että hyvältä tuntuu. Viikon aikana olen ehtinyt altaaseen pari kertaa, juoksemaan, hiihtämään, kuntopiiriin sekä pyörän selkään. Tuntuu kyllä upealta päästä taas treenin makuun, ja tuntuukin siltä että kroppa ja mieli ovat nyt saaneet mukavasti lepoa. Tämä viikko meni vielä ihan peruskestävyys harjoitteluna, ja nyt on sitten aika alkaa kursia kasaan suunnitelma ensi kautta varten. Ennen kuin tarkempaa suunnitelmaa voi tehdä, pitää tietenkin katsoa miltä ensi kausi näyttää. Ajattelin siis listata ne kisat mihin varmasti osallistun, ja sitten ne mitkä kiinnostaa mutta en ole vielä osallistumisesta päättänyt. Aloitetaan siis varmoista tapauksista:

Helsinki City Run: Toukokuun alussa juostava puolimaraton on suurin juoksutapahtuma Suomessa. Tämä on hauska tapahtuma, ja toimii hauskana kauden avauksena. Kovia aikoja tuskin juostaan, mutta juoksusta on tullut jo miltei traditio, ja tänä vuonna toimii hyvänä pitkänä VK lenkkinä ennen St. Pölteniä.

Ironman 70.3 St. Pölten: Itävallassa toukokuussa käytävä puolen matkan triathlon. Tätä odotan todella paljon, ja tätä varten tullaan keväällä istumaan pyörän selässä mahdollisimman paljon jotta pyöräreitin mäet eivät tunnu liian pitkiltä. Kuulemani mukaan upea tapahtuma, ja toivotaan ettei helle tule olemaan liian raju. Toivon mukaan tästä tulee ensimmäinen puolen matkan triathlon mikä selätetään.

Finntriathlon: Suomen triathlonkesän kohokohta. Täällä pyritään olemaan kesän parhaassa kunnossa, joten kisaa on siis tarkoitus käydä täysillä kelloa vastaan. Muutenkin odotan todella paljon viikonlopulta, täällä on kuitenkin käytännössä suurin osa jotka lajin parissa täällä touhuavat.

Sitten on pitkä lista tapahtumia mistä en vielä tiedä, mutta uskon että useaan tulen osallistumaan. Monet kisat voisivat ja tulevat toimimaan hyvänä valmistavana treeninä esimerkiksi Joroisten kisaa varten. Myös loppusyksystä olisi kiva koittaa parantaa ennätystä joko puoli- tai kokonaisella maratonilla, mutta jätetään tarkemmat suunitelmat keväämmälle. Tässä kuitenkin tapahtumia mitkä pyörivät mielessä:

Sääksi triathlon: Nurmijärvellä järjestetään kuulemani mukaan toimiva ja hauska kisa. Tämä on tosiaan vain kaksi viikkoa Itävallan kilpailun jälkeen, eli voi olla että kisamotivaatio ei vielä ole ihan sillä tasolla että perusmatkalle jaksaisi lähteä.

Kisko triathlon: Tämä on melkein jo kalenterissa, eli kolme viikkoa enne Joroisia oleva perusmatkan kisa. Tämän parempaa valmistautumista ei varmaan ole, ja täällä on myös paljon tuttuja viivalla joten ilmoittautumista vaille valmista kauraa.

Kuopio triathlon: Kaksi edellistä vuotta olen täällä ollut, ja ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa. Tänäkin vuonna varmasti tulee osallistuttua, mikäli kalenteri antaa myöten lähteä elokuussa Savoon.

Espoon Rantamaraton: Mikäli päätän juosta puolikkaan tavoitteena ennätys syksyllä, olen varmasti täällä viivalla. Reitti on kiva, mutta kokonaista en täällä varmaan ihan heti uudestaan juokse.

Vantaan maraton: Mikäli maratonkärpänen puraisee, on tämä varmasti suurin suosikki missä voisi yrittää alle 3.20 alitusta. Katsotaan tuossa kesän aikana jaksaako loppukesästä lisätä juoksukilometrejä, vai yritääkkö pyöräillä tänä vuonna mahdollisimman paljon ja siten kuroa umpeen eroa pyörä- ja juoksukunnon välissä.

Tässä siis ajatuksia tulevasta vuodesta. Mahtuu sinne varmasti monia HelTrin Cup kilpailuja, jotka ovat leikkimielisiä (niin vissiin...) harjoituskilpailuja. Näistä hauskimpia ovat Rykäisyt Kuusijärvellä, joita suosittelen kaikille seuran jäsenille. Tarkempi hajroitussunnitelma tulee siis rakentumaan tämän ympärille, ja palaan siihen heti kun yksityiskohdat ovat selvillä. Mikäli lukijoilla on ideoita kesän aikana käytävistä loistavista kisoista, laittakaa vinkkiä niin saan lisää valinnanvaraa :)

maanantai 14. tammikuuta 2013

Takaisin ruotuun

Talviloma kärsitty, eli nyt on aika palata kunnolla normaaliin arkeen ja treeneihin. Loppulomasta alkoi jo hieman tietyin osin ahdistamaan kuumuus, varsinkin kun ei siinä lämmössä oikein pysty edes harjoittelemaan. Lenkit mitkä juoksin olivat lämmön ja maaston takia kaikki melko rankkoja, mutta oli vaihteeksi toki hauska juosta hieman kevyemmässä varustuksessa.

Tänään tuli juostua kevyt reilun tunnin PK lenkki. Hauskaa oli huomata, että kolmen viikon loma on näköjään auttanut kipeään polveen, eli koko lenkki meni täysin ilman kipua. Täytyy kuitenkin välttää juoksua vielä ja suosia hiihtoa ja muita lajeja kun pihalla on kuitenkin melkoisen liukas. Juosta kerkeää vielä hyvin kun lumet sulaa. Tämän viikon tärkein tehtävä on suunnitella kevään treenit, eli nyt alkaa nousujohteinen harjoittelu kohti St. Pölteniä sekä kesän muita koitoksia. Ennen joulua tehtiin jo valmistavaa treeniä, mutta täytyy sanoa että melko tasapaksua harjoittelua se kyllä oli. Uintia tuli onneksi tehtyä ihan kiitettävästi, eli uskon kyllä että siinä on ainakin pieniä edistyksiä tapahtunut. Juoksukunto ei ole toivon mukaan liikaa romahtanut, vaikka en olekkaan polveni takia syksyllä oikeastaan päässyt ollenkaan juoksemaan. Nyt pitää myös lisätä laadukkaita harjoituksia pyörällä, muuten Itävallan mäet voivat rankaista pahemman kerran.

Lomasta oli myös henkistä apua. Motivaatiota harjoitteluun on taas huomattavasti enemmän kuin kolme viikkoa sitten. Ehkä tästä tauosta oli enemmän hyötyä kuin osasin odottaa. Ennen lomaa oli kokonaisrasitus melko suuri, ja muutaman kerran oli kyllä todella väsynyttä touhua. Nyt levänneenä on hyvä lähteä uuteen kauteen, ja toivotaan että treenimärän kasvaessa myös paikat pysyvät kunnossa. Täytyy palata asiaan loppuviikosta kun tarkempaa suunnitelmaa on laadittu.

perjantai 11. tammikuuta 2013

Lenkkeilyä lämmössä

Eipähän olekkaan pariin viikkoon tullut kuin 4 lenkkiä, ja kävin tuossa kerran salillakin kääntymässä. Keli täällä on sen verran kuuma, että yhdeksän ja viiden välissä ei oikein ulkona voi mitään tehdä. Kävellen oon pyrkiny liikkumaan paljon, ja toki uinut joka päivä.

Tänään jää kuitenkin Thaimaan saaret taakse, eli nyt on tämän reissun sukellukset tehty ja aika aloittaa kotimatka. Tänään siis Bangkokiin, ja sunnuntaina Finskillä illaksi kotiin (näin ainakin toivon, reissu tänne ei mennyt yhtä putkeen...)

Heti alkuvuikosta alkaa siis taas säännöllinen harjoittelu, ja samalla toki tänne alkaa ilmestymään tekstiä tiheämmin. Positiiinen puoli siinä että treenit ovat täällä olleet käytännössä nollissa, on oikean polven kaivattu lepo. Monta kuukautta on jo juoksijan polvi vaivannut, mutta nyt polvessa ei ole muutamalla edellisellä lenkillä tuntunut ollenkaan.

Toivottavasti muut ovat saaneet treenit hyvin käyntiin tänä vuonna, itse aloitan pari viikkoa muita myöhemmin, mutta motivaatiota on taas harjoitella paljon kohti kesän kisoja.