lauantai 8. joulukuuta 2012

Hiihtoa ja lihaskuntoa

Itsenäisyyspäivänä tuli avattua hiihtokausi tällä kertaa. Kävin hiihtämässä reilun tunnin Paloheinässä, ja vaikka ladut olivatkin aika heikossa kunnossa pääsi siellä loistavasti purkamaan pahimpia hiihtopaineita. Vaikka lenkin piti olla kevyt ensimmäinen lenkki, meni se kuitenkin reilusti VK:n puolelle. Välillä kun sai hieman ideasta kiinni oli vain pakko mennä vähän reippaammin, ja perjantaina tämän tunsi sitten jaloissa... Taas huomasi kuitenin, että vaikka sykkeet ovat melko tapissa, ei hiihdossa se tunnu puoliksikaan niin pahalta kuin juostessa tai pyörän selässä. Toivottavasti lumet pysyvät että tänä talvena pääsisi hiihtämään myös etelässä pitkään.

Mainitsin viime kirjoituksessa että olen reilun kuukauden viihtynyt myös salilla. Nyt alkaa siitäkin tekemisestä huomaamaan pientä kehitystä, eli painoja voi laittaa lisää tankoon. Pari ensimmäistä kertaa tein pidempää sarjaa (8-12 toistoa), mutta nyt olen tiputtanut toistoja niin että teen usein 4-5 kertaa 4-6 toistoa. Toistot tehdään terävästi, eli tarkoitus on siis tehdä hieman räjähtävän voiman kaltaista harjoitusta. Muuten tulee tehtyä niin paljon kestävyyspohjaista sekä kuntopiiripohjaista harjoittelua, eli ajats on saada hieman puhdasta voimaa jalkoihin. Ensimmäiset kerrat huomasi kyllä että se voima mitä jaloissa on joskus ollut on kadonnut juoksukilometrien myötä. Nyt toivotaan että edes osa saadaan takaisin jotta niitä pääsisi hyödyntämään polkimia pyörittäessä.

Loma alkaa myös häämöttämään. Vietän siis joulun ja uudenvuoden Thaimaan aluevesillä, ohjelmassa laite- sekä vapaasukeltamista. Reissussa olen 21.12-13.1, eli suhteellisen pitkän pätkän. Urheilutamineista mukaan ei tule muuta kuin lenkkarit ja uimakamat (ei märkkäriä). Tästä ei siis tule treenin kannalta mikään tehokas jakso, vaan tarkoitus on ottaa harjoittelun kannalta todella iisisti. Pyrin kuitenkin että viikossa tulisi tehtyä yksi salikerta, yksi tai kaksi lyhyempää lenkkiä ja sen verran uintia mitä pystyy. Olen menossa Koh Taon saarelle, ja en ole täysin varma miten hyvä siellä on harrastaa avovesiuintia turvallisin mielin. Paras olisi saada kaveri esimerkiksi kajakilla mukaan, koska virtauksia on paljon sekä nousu/laskuvesi saattaa vaikuttaa paljon. Uskon kuitenkin että kolmessa viikossa ei kunto laske täysin, eli toivotaan että nollasta ei tarvitse tammikuussa taas aloittaa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti