torstai 27. joulukuuta 2012

Lomailua

Taon saarella ollaan Thaimaassa. Tuttu paikka ennestään, ja kyllähän täällä viihtyy. Reissu tänne meni hieman säätämiseksi peruuntuneiden lentojen takia, joten matkustusta tuli yksi vuorokausi extraa. Tähän mennessä ei ole takana kuin yksi 10km lenkki, ja se oli kyllä kieltämättä aika lämpöistä puuhaa. Piti mennä mereen heti vilvoittelemaan, koska tuntui ettei kropan lämpötila muuten mitenkään laske.

Huomenna alkaa vapaasukellus, eli silloin ei varmasti muuta sporttia tule tehtyä. Kuulemna päivien päätteeksi aika kulunut olo, joten turha rasittaa itseään enempää muilla treeneillä. Lenkkejä pitää kyllä reissun aikana tehdä enemmän, oli se sen verran hauskaa taas pelkissä shortseissa ja t-paidassa. Loppureissulla tulee myöskin varmasti aika paljon laitesukellusta harrastettua, joten sekin hieman rajoittaa jaksamista muun urheilun suhteen. Voi tosin olla että kolmen viikon lomailu tekee kyllä pelkkää hyvää sekä henkisesti että fyysisesti, voi sitten talven ja kevään mittaan harjoitella taas kovaa :)

Alla kuva paikasta missä on wlan ja tämän tekstin kirjottelin, ei pahempi paikka aamupalalle ;) Hyviä hiihtokelejä!

lauantai 22. joulukuuta 2012

Vuosi 2012

Olin kyllä suunnitellut, että tämän tekstin raapustan muualla kuin Helsinki-Vantaan lentoasemalla, mutta aikataulujen takia kävi nyt näin. Olen odottamassa myöhästynyttä lentoani Bangkokiin, ja kommelluksien takia tulen oleman vuorokauden myöhässä (kiitos Finnair). Seuraavat kolme viikkoa on siis tiedossa hieman poikkeavaa harjoittelua, eli paljon uintia ilmatankit selässä, räpylät jalassa ja noin 20m syvyydessä. Mitään reissublogia en ajatellut pitää, mutta muutaman kuvan saatan ihan vain kiusakseni julkaista :)

Mitä jäi siis harjoittelun ja kisojen osalta käteen tänä vuonna? Otetaan aluksi onnistumiset, eli Berliinin maraton, Vuosaarijuoksu ja Kuopion Triathlon. Nämä kaikki onnistuivat omalta osalta loistavasti, ja kaikissa matkoissa tuli ennätykset päivitettyä. Jotenkin olen edes etäisesti löytänyt ajatuksen, miten kunto nostetaan kohdalleen kisaan, eli näihin suorituksiin olen todella tyytyväinen.

Mitäs sitten meni pieleen. Kauden alussa lähdin juoksemaan HCR:ää ennätys mielessä, vaikka juoksukilometrejä tuli jalkavamman takia huhtikuussa alle 50. Lisäksi juoksin ekan puolikkaan liian kovaa, mikä takasi sen että toinen puolikas oli aivan karmeaa touhua. Toinen pettymys oli tietenkin kauden pääkisa, Finntriathlon, jolloin sain vatsataudin vain kaksi päivää ennen starttia. Ensi kesänä siis kahta kovempi into startata Joroisilla.

Ensi vuonna kausi alkaa perinteisesti HCR:llä, jonka jälkeen toukokuussa on myös Ironman 70.3 kilpailu St Pöltenissä. Tänne on tarkoitus mennä ilman sen suurempia aikatavoitteita, koska reitti on kuitenkin melko mäkinen ja pyöräkilometrejä suhteellisen vähän. Ensi vuonna Joroisilla voidaan sitten mennä kello kädessä, ja toivon mukaan melko haipakkaan :)

Kiitoksia kaikille lukijoille tästä vuodesta. Palataan treenien osalta ensi vuoden puolella asiaan. Blogini löytyy nykyään myös Finntriathlonin blogilistalta, eli tarkoitus on toki avata hieman omaa valmistautumista Suomen suurimpaan triathlontapahtumaan.

Hyviä hiihtokelejä, nähdään tammikuussa!

lauantai 8. joulukuuta 2012

Hiihtoa ja lihaskuntoa

Itsenäisyyspäivänä tuli avattua hiihtokausi tällä kertaa. Kävin hiihtämässä reilun tunnin Paloheinässä, ja vaikka ladut olivatkin aika heikossa kunnossa pääsi siellä loistavasti purkamaan pahimpia hiihtopaineita. Vaikka lenkin piti olla kevyt ensimmäinen lenkki, meni se kuitenkin reilusti VK:n puolelle. Välillä kun sai hieman ideasta kiinni oli vain pakko mennä vähän reippaammin, ja perjantaina tämän tunsi sitten jaloissa... Taas huomasi kuitenin, että vaikka sykkeet ovat melko tapissa, ei hiihdossa se tunnu puoliksikaan niin pahalta kuin juostessa tai pyörän selässä. Toivottavasti lumet pysyvät että tänä talvena pääsisi hiihtämään myös etelässä pitkään.

Mainitsin viime kirjoituksessa että olen reilun kuukauden viihtynyt myös salilla. Nyt alkaa siitäkin tekemisestä huomaamaan pientä kehitystä, eli painoja voi laittaa lisää tankoon. Pari ensimmäistä kertaa tein pidempää sarjaa (8-12 toistoa), mutta nyt olen tiputtanut toistoja niin että teen usein 4-5 kertaa 4-6 toistoa. Toistot tehdään terävästi, eli tarkoitus on siis tehdä hieman räjähtävän voiman kaltaista harjoitusta. Muuten tulee tehtyä niin paljon kestävyyspohjaista sekä kuntopiiripohjaista harjoittelua, eli ajats on saada hieman puhdasta voimaa jalkoihin. Ensimmäiset kerrat huomasi kyllä että se voima mitä jaloissa on joskus ollut on kadonnut juoksukilometrien myötä. Nyt toivotaan että edes osa saadaan takaisin jotta niitä pääsisi hyödyntämään polkimia pyörittäessä.

Loma alkaa myös häämöttämään. Vietän siis joulun ja uudenvuoden Thaimaan aluevesillä, ohjelmassa laite- sekä vapaasukeltamista. Reissussa olen 21.12-13.1, eli suhteellisen pitkän pätkän. Urheilutamineista mukaan ei tule muuta kuin lenkkarit ja uimakamat (ei märkkäriä). Tästä ei siis tule treenin kannalta mikään tehokas jakso, vaan tarkoitus on ottaa harjoittelun kannalta todella iisisti. Pyrin kuitenkin että viikossa tulisi tehtyä yksi salikerta, yksi tai kaksi lyhyempää lenkkiä ja sen verran uintia mitä pystyy. Olen menossa Koh Taon saarelle, ja en ole täysin varma miten hyvä siellä on harrastaa avovesiuintia turvallisin mielin. Paras olisi saada kaveri esimerkiksi kajakilla mukaan, koska virtauksia on paljon sekä nousu/laskuvesi saattaa vaikuttaa paljon. Uskon kuitenkin että kolmessa viikossa ei kunto laske täysin, eli toivotaan että nollasta ei tarvitse tammikuussa taas aloittaa...