torstai 5. heinäkuuta 2012

Fiiliksiä

Reilu viikko Joroisten kisaan, ja tunnelmat ovat jo melko odottavaiset. Tämä viikko on jo otettu suhteellisen rauhassa, ja ei tässä enään mitään kovia harjoituksia ole edes tarkoitus tehdä. Lauantaina vuorossa viimeinen yhdistelmätreeni, mutta sekin suhteellisen rauhassa. Ajatus kokeilla kisavarustus, sekä hieman mukana kannettavia energiajuomia ja geelejä ettei tule mitään yllätyksiä itse kisassa. Lajien suhteen tunteet on hieman ristiriitaiset. Täysi luotto ei ihan vielä omaan tekemiseen ole, mutta onhan tässä viikko aikaa saadaphenkinen puoli kuntoon, koska fyysiselle puolelle ei mitään enään voi tehdä kuin pysyä terveenä.

Tiistaina oli taas hieman tuskaa uinnin kanssa. Oltiin suurella porukalla kuusijärvellä uimassa, ja uin reilun parin kilsan treenin. Viimeiset kerrat on uinti tuntunut suhteellisen raskaalta, ja varsinkin yläkroppa väsyy todella nopeasti. Heti uinnin jälkeen kävin uimassa reilu 200m ilman pukua, ja täytyy sanoa että se tuntui melkein jopa paremmalta kuin puvun kanssa meneminen. Täytyy lauantain yhdistelmätreenissä repiä puku todella hyvin päälle, eli panostaa kunnolla siihen ja katsoa uudelleen. Ei puku ole ennen kiristänyt, eli toivon että viimeisillä kerroilla on kyse ollut vain huonosta valmistautumisesta. Muuten uinti on suurinpiirtein samaa tasoa kuin kuukausi sitten, eli jos Joroisilla ollaan 40min kieppeillä niin tyytyväisiä ollaan.

Eilen kävin rullailemassa mukavan rauhallisen lenkin pyörällä, ja siihen kuului parit reilun 5 minuutin kisavauhtiset vedot. Taas täytyy todeta lajivoiman puute, kun tuntuu siltä että 26-27km/h menee suhteellisen lepposasti PK lenkkinä, mutta heti kun 30km/h otetaan tavoitteeksi tuottaa se melko paljon vaikeuksia. Pieni ylämäki ei vielä tuhoa vauhtia kokonaan, mutta siihen lisäksi kevytkin vastatuuli niin vauhti romahtaa ja tuntuu että kadenssi pitää nostaa lähemmäs 100 että pääsee edes etenemään. Tässä lajissa onkin sitten eniten voitettavaa/hävittävää, eli olisi tietenkin hyvä lähteä luottavaisin mielin kisaan. Tässä suurin haaste, mutta kyllä tavoite on lähteä ajamaan 30km/h. Toki tämä tavoite muuttuu jos esimerkiksi sää on jotain aivan järjetöntä, mutta tämä ainakin alustavana suunnitelmana.

Juoksu onkin sitten se missä usko on kovin. Kaikki edelliset lenkit ovat menneet hieman jopa paremmin kuin olisin uskonut, ja varsinkin pyörän jälkeen todella väsyneillä jaloilla meneminen onkin ollut yllättävän helppoa. Onhan 21km toki suhteellisen pitkä matka, mutta hieman olen kuitenkin yllättynyt että noin 5min/km on ollut suhteellisen kevyt juosta (ainakin aluksi) pyörälenkin päälle. Eli positiivista on se, että viimeinen lajeista tuntuu parhaalta. Vaikka pyörällä tuntuisikin siis hieman ikävältä niin juoksun pitäisi kulkea mukavasti jälkeenpäin. Tärkein on että energiatankkaus on riittävä, koska jos paukut loppuu ei juoksusta varmasti tule mitään vaikka kuinka hyvin on treeneissä mennyt.

Lopuksi kuva uudesta juomapullosta joka tarttui mukaan Vantaan Triathlonista. Parilla lenkillä jo kokeiltu, ja toimii aivan loistavasti. Tämä on helppo täyttää vauhdissa, ja arvioisin että tulee juotua huomattavasti enemmän nyt kun se on paljon helpompaa. Jotenkin tuntui aina hieman hankalalta kaivaa juomapullo esille, vaikka tiedän ettei se mikään iso projekti ole. Ai niin, muutenkin kisahuumassa päätin sitten kruunata kesälomani Kuopion perusmatkan kisalla. Viime vuonna kanssa mukana, ja itse pidin niin paljon että en voinut olla lähtemättä mukaan. Eli jos ei ole elokuussa vielä kisaa tiedossa niin mukaan vain :)

Välineurheilua

5 kommenttia:

  1. Täällä kans mietitään näitä viimehetken hienosäätöjä, mulla tosin pyörän kanssa on itseluottamus parhaimmillaan ja juoksu se mikä hirvittää.. Niin ja tietysti jaksaminen neljännessä lajissa, eli jatkobileissä. :D Onhan toi pitkä matka ja paljon kerkeää tapahtua, enkä usko että siihen oikeestaan ikinä pystyy lähtemään 100% luottavaisesti, oli kunto mikä tahansa, mutta kaipa se kuuluu kuvioon ja tekee tosta just niin siistiä. Kuopion kisan lisääminen kalenteriin kuulostaa hyvältä idealta, ainakin viime vuonna siellä oli kivaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jatkobileet onkin sitten se rankin kaikista :) En oo päättäny vielä mitä teen kisojen jälkeen. Huone Varkaudessa Scandicissa, eli en tiedä edes pitäiskö eksyä illalla sinne bileisiin. Pitää kattella lähemmin keliä, olotilaa ja onko muita Varkaudesta tulossa illalla vielä Joroisille.

      Mukaan vaan Kuopioon, ite menin kyllä ihan kuntosarjaan, lähtökin oli sopivampi aamulähtö :)

      Poista
  2. Aeropullo auttaa kyllä nestetasapainon ylläpidossa. Kun juominen on helppoa, niin juomaa myös kuluu riittävä määrä.

    Kisoissa kyllä ne 30+ vauhdit löytyy, vaikka treeneissä ei kulkisikaan, kiitos kisafiiliksen ja numerolapun rinnassa. Tsemppiä kisoihin valmistautumiseen!

    VastaaPoista
  3. Kyllä itsellä ainakin tuo numerolappu tuo hieman lisävirtaa :) Tsemppiä myös omaan valmistautumiseen, viikon päästä saa sitten nauttia menosta koko rahan edestä!

    VastaaPoista
  4. Joku taisi kysellä tuosta Aeropullosta (kommentti hävinnyt jonnekkin), eli sen hankin Velo&Oxygenin standiltä. Niitä saa tietääkseni ainakin Wigglestä jos nettikauppa kiinnostaa.

    VastaaPoista