tiistai 24. huhtikuuta 2012

Testijuoksua

Viikonloppu meni työn merkeissä puoliksi, ja ainoiksi treeneiksi jäi siis perjantain kuntopiiri sekä sunnuntaina kävin vähän maastöpyörällä liikenteessä, kun keli oli niin upea. Meillä oli töiden puolesta lauantaina tilaisuus missä joutui koko päivän seisomaan, ja se veti kyllä jalat vähän jumiin, joten ihan mukavaa sunnuntaina vain pikkasen pyöritellä auki niitä. Maanantaina tarkoitus oli käydä kevyellä uinnilla, mutta jätin senkin kokonaan pois kun olo oli todella väsynyt, ja halusin juosta tänään kunnolla levänneenä.

Tämän päivän treenin olin jo päättänyt viime viikolla, tiukka VK/MK treeni, eli tasavauhtinen kova juoksu keskuspuistossa. Tarkoitus oli, että tämä toimii valmistavana juoksuna tai testijuoksuna HCR:ää varten, ja testiä vaati sekä juoksukunto että jalan kunto... Pienen lämmittelyn jälkeen lähdinkin nostelemaan polvia keskuspuiston reitille suuntana Laakso, ja juoksuintoa oli muutaman viikon ajan kerennyt kasaantua melko paljon. Ajatuksena oli juosta fiiliksen mukaan kovaa, mutta mielellään kovempaa kuin 4:30min/km. Eka kilometri taittuikin sitten aikaan 4:10, eli suht kova alku juoksulle. Seuraavat kilometrit menikin sitten 4:15 vauhdin ympärillä, ja siinä hujakoilla keskivauhti koko juoksulle sitten olikin.

Koko matkan juoksu tuntui niin hyvältä kuin suhteellisen kova juoksu kuuluu tuntua. Onneksi olin levännyt pari päivää, jaloissa riitti voimia hyvin koko lenkin ajan, ja se teki tottakai juoksusta mukavamman. Alan kyllä uskomaan monia muita sen suhteen että laadukkaat treenit tulee tehdä hyvin levänneenä eikä väsyneillä jaloilla... Lenkin keskinopeus oli siis 4:14min/km, ja se tuli juuri vajaan 9,5km matkalta. Keskisykkeet pyöri anaerobisen kynnyksen rajoilla, eli siellä missä niiden pitikin olla. Numerolappu rinnassa olisi varmasti mennyt vielä pieni pätkä samaa tahtia, joten täytyy olla tyytyväinen juoksuun kaikin puolin.

Vielä hauskempi oli huomata että jalka kesti koko matkan mukisematta. Aloin loppuverrassa miettimään olisiko kuitenkin uudet kengät syypää jalkakipuihin. Hieman enemmän ne tukevat ulkosyrjän kohdalta, ja se tuntuu juostessa. Toisaalta viimeksi kun jalka tuli kipeäksi niin juoksin tutuilla M10 kengillä, mutta olin ennen sitä lenkkiä juossut uusilla Adduilla, eli voi olla että M10 lenkki oli vain viimeinen pisara. Viikonloppuna täytyy juosta vielä yksi 20km lenkki, ja sen jälkeen on hurjat HCR valmistelut tehty.

Kävin sunnuntaina katsomassa kun tutut rehki Länsiväyläjuoksussa. Keli oli komea, ja reittihän on omasta mielestä upea ja hyvinkin tuttu. Toivottavasti HCR saadaan juosta suurinpiirtein samassa olosuhteissa.

Mukavan lennokas askel kärjellä

Kimi vielä hymyilee 12,5km kohdalla

6 kommenttia:

  1. Hyvin näköjään kulkee! Kovaa tulosta HCRstä odotellessa!
    Ps. Miksi meinaat juosta vielä noin pitkän viikkoa ennen kisaa? Ei ole mitään syytä enää egobuustailla etc. Ennemmin vaan lyhyempää kisavauhtisilla mausteilla ja viivalle freesinä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo 20 on ehkä hivenen ylimitotettu, mutta kyl yhden 15-20 meinaan viikonloppuna juosta. Tarkoitus kuitenkin pitää 3/4 lenkistä kevyenä, eli kokonaisrasitus jää kuitenkin suhteellisen alhaiseksi. Mitä ite olen huomannut, niin jalat palautuu "tarpeeksi" viikossa puolikasta varten, ja ei kuitenkaan kyseessä kauden tärkein kista vaan hauska tapahtuma. Eilinen riitti kyllä egobuustailuksi, eli maltti tulee mukaan lauantain lenkille :) Haluan vain varmistuksen ja luottamuksen siihen että jalka kestää vähän pidempääkin matkaa ettei sitä tarvitse lähtöviivalla enään spekuloida...

      Poista
  2. HCR:llä sitten "nähdään". Itsekin olen vastaavanlaista vauhtitestausta tehnyt ja viimeisin 7km keskivauhti oli juuri tuo sama 4:14/km. Ootko kisavauhtia jo miettinyt?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin itse jos koittaisi lähteä 4:30 vauhtia ja sitten katsotaan miten käy... Saattaa olla että kun VK juoksuja on niin vähän pohjalla (kuukauden aikana yksi...) että 15km kohdalla voi alkaa vätystämään, mutta kokeiltava se on :)

      Onko loppuaikatavoitetta? 1:35?

      Poista
  3. 1:34 on aika viime vuodelta, joten kai sitä lähdetään parantamaan. 1:30 on liikaa edelleen, vaikka sen joskus haluaisinkin alittaa. Tsemppiä koitokseen! Onko sulla vanhaa aikaa pohjalla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla aika viime vuodelta 1:43, mutta kyllä juoksukunto siitä on parantunut. Jos kaikki menee hyvin niin 1:35 voi omalla kohdalla olla ihan realistinen. Tsemppiä juoksuun, ellei lähdössä törmätä :)

      Poista