sunnuntai 29. tammikuuta 2012

Testausta

Mainitsinkin jossain vaiheessa että kävin joulukuussa Teskun kuntotestissä Esport Areenalla. Viimeksi kävin 2011 helmikuussa, joten vajaa vuosi oli vierähtänyt testien välillä. Noissa testeissä on kai tarkoitus käydä noin vuoden välein jotta saadaan taas päivitettyä sykearvot, joiden perusteella taas voi treenejä suunnitella ja toteuttaa. Kuntotestin tarkoitus onkin antaa ohjeet harjoitteluun, ei siis pyrkiä mahdollisimman hyvään tulokseen kuten eri kilpailuissa. Ei siis mitään erityisiä valmistautumisia, eli katsotaan pohja mistä ensi kauteen ponnistetaan.

Itse testi oli taas 6x1200m vetoja nousevalla teholla. Ensimmäinen reipasta kävelyä, viimeinen mentiin urku auki ja siinä välissä nostettiin aina noin 15-20 sykkeen verran vauhtia. Testi on omasta mielestäni hyvä ja helppo suorittaa, toki kaksi viimeistä vetoa on aina suht rajuja. Oletan ainakin että testitulokset ovat suht tarkkoja, koska ne tehdään kuitenkin veren laktaattipitoisuuden perusteella, joten arvion pitäisi olla paljon tarkempi kuin esimerkiksi conconi testin. Viime kerralla ohjeet oli lisätä VK ja MK treeniä, ja tuloksien perusteella on ainakin jotain on tehty oikein.

Tuloksissa näkyy myös viime testin tulokset, joten vertailu on helppoa. Jos haluaa katsoa vielä hienoja käyriä, löytyy lisää tietoa ja Teskun vinkit harjoitteluun täältä. Tuloksistä näkee että pientä kehittymistä on tapahtunut sekä PK ja VK alueella, mutta suurin hyppy on juuri MK alueella. Se olikin viime testissä "epätasapainossa", eli peruskunto oli jo viime testissä ihan kohtuu tasolla mutta testin perusteellaa tuli käsky treenata VK ja MK alueella enemmän. Nyt kommentit olivat puhtaasti että suunta on oikea, ja tasapainosta harjoittelua voi jatkaa. Eli nyt pitää sitten harjoitella kaikkia osa-alueita tasasesti, aluksi tietenkin PK kauden aikana vähän enemmän matalatehoista ja kesää kohden nostetaan sitten tehoja.

Aloin itse mitettimään miksi ei laktaattiarvot nousseet tällä kertaa lähellekkään edellisen testin lukemia. Sykkeiden puolesta olen kyllä kaikkeni antanut, mutta happoja ei jalkoihin tullut samoja määriä. Laitoin tästä testin pitäjille mailia juuri, joten jään odottelemaan viisaampien vastauksia. Muuten voin suositella testiä kaikille jotka liikkuvat paljon juosten tai pyöräillen. Testituloksista voi karkeasti ottaa 10 sykkeen verran pois, ja silloin on fillarin sykerajat selvillä eikä tarvitse mennä erikseen niitä selvittämään. Näiden ohjeiden perusteella ainakin omat treenini ovat menneet oikein ja tulokset ovat parantuneet, joten arvot näyttävät melko oikeilta.

maanantai 23. tammikuuta 2012

Hiihtokelit

Tänään päätin juoksulenkillä laittaa sukset kuntoon (laiskuutta ettei ole nyt jo kunnossa), oli jonkin verran raskas keli juosta. Toisaalta ihan kiva juosta, pehmeä alusta rasittaa eri tavalla kuin kova. Vauhdin huumaan ei pääse, mutta mukavaa välillä juosta rauhassa. Huomenna on seuran spinning, mutta keskiviikko tai torstai on tarkoitus ottaa ensimmäiset hiihtokilometrit tälle kaudelle. Tarkoitus on hiihtää nyt niin kauan kuin pystyy etelä-suomessa, kun sitten saa taas juosta ja pyöräillä koko kesän.

Tänään tuli luotua myös harjoitussuunnitelma.xlsx, eli sekin puoli alkaa konkretisoitumaan. Nyt tarkoitus päättää laajemmat kaudet, eli PK1 (tämä), PK2, VK1 ja VK2 kauden ajankohdat. Sitten on tarkoitus yrittää hieman jaksoittaa myös viikkoja kevyisiin ja raskaampiin viikkoihin, jottei tekemisestä tule liian tasapaksua. Viimeisin huomio on että ohjelmaan pitää saada selvää nousujohteisuutta, joten ei suunnitelman tekeminen mitään ihan helppoa ole. Vielä kun yrittää sovittaa muun elämän sen kanssa on varma että kompromisseja tulee puolin ja toisin.

Trainerillakin tuli viime viikolla uusi ennätys, 1h40min PK harjoitus. Alaselkä hieman kipeytyy polkiessa, varsinkin jos koko ajan istuu eikä nouse putkelle ollenkaan. Luulen että parin viikon päästä on taas totuttu pyörän selkään, ja voidaan alkaa polkea reilun parin tunnin PK harjoituksia ilman sen suurempia ongelmia, kunhan telkkari toimii...

sunnuntai 15. tammikuuta 2012

Uutta varustetta

Tuli tänään tilattua uusi satula fillariin. On ollut jo pitkään mielessä, mutta nyt sain vihdoinkin sen aikaiseksi, eikä enään toivottavasti tarvitse "sinnitellä" pyörän selässä. Jonkun aikaa mietittyäni päädyin Adamon Prologue satulaan. Hieman riskillähän näitä tilataan, kun kerran ei pääse koe-istumaan etukäteen. Juttelin perjantaina seurakaverin kanssa joka sanoi että kyllä noista yleensä aika helposti eroon pääsee mikäli sattuisi olemaan niin ettei se sovi ollenkaan takamukseni alle.

Adamo Prologue 2012


Tämän viikon treenit ovat sujuneet loistavasti. Virtaa on taas harjoitella, ja iltaisin taas väsyttääkin mukavasti eli unen päästä saa taas hyvin kiinni. Harjoitussuunnitelmaa en vieläkään ole saanut kasattua, mutta tällä viikolla se tulee paperille (löytyy siis jo päästäni). Muutama havainto tältä viikolta...

1) Intervallikuntopiiri on mun juttu (verrattuna kestokuntopiiriin)
2) Uinnissa on paljon tekemistä ensi kesään mennessä
3) Pyörän asento on tarkistettava, selkä tulee kipeäksi
4) Hanki kunnon rukkaset, tunto lähti lauantaina sormista lenkillä (palelen aina käsistä ja jaloista)

Seurakaveri kertoi mielenkiintoisesta tapahtumasta toukokuussa, Giro d'Espoo. Kyseessä on Tour de Helsinki henkinen pyörätapahtuma Espoon/Kirkkonummen maisemareiteillä, ja pituutta kisalle tulee 111km. Ajankohtaisesti tämä on aika hyvä, eli voisi vähän koittaa ennen Joroisia miten pyörä oikeen kulkee. Luulen että tänne on siis ilmoittauduttava, eli yksi tapahtuma saatiin taas lisää ensi kesäksi. Jos ei muuten voi tämän käydä ajamassa peruslenkkinä, koska eri ryhmiä on niin paljon että löytyy varmasti myös mukavan rauhallinen tahti, jos jostain syystä olisi tarvetta PK lenkille.

tiistai 10. tammikuuta 2012

Vuoden alku

Nyt ollaan jo toista viikkoa vuoden 2012 puolella, ja itse olen suunnitelmistani hieman jäljessä. Viime viikonloppuna oli tarkoitus tehdä harjoitussuunnitelmaa, mutta sekin sitten lykkääntyi ensi viikonlopulle. Ajatuksissani se alkaa jo selkeytymään, eli ajattelin varmaan kokeilla teemaviikkoja, eli jaksotan PK kautta juoksu (hiihto), pyörä ja uintiviikkoihin. Lähinnä tämä ajatus on siten että kaikilla viikoilla pääpaino jossain lajissa. Eli juoksuviikolla pitäisi juosta 3-4 kertaa, ja sitten ehkä kerran sekä uimassa ja trainerin niskassa. Uintiviikolla olisi sitten tarkoitus uida ja pyöräviikolla enemmän painoa pyörälle. Katsotaan miltä tämä suunnitelma saadaan paperille näyttämään, ja minne saadaan hiihtoa piilotettua nyt kun kerran maakin on valkoinen.

Eilen kävin juoksemassa PK lenkin (10km) ja tänään poljin reilun tunnin trainerilla. Huomenna on edessä vuoden ensimmäinen Esport Areena treeni, ja ajattelin juosta 10x400m hölkkäpalautuksella. Onneksi tässä vaiheessa ei tarvitse noita vetoja tehdä ihan verenmaku suussa, vaan rennon kovaa. Muutenkin tulee hauska mennä juoksemaan radalle missä pito on hyvä ja sää suht lämmin. Torstaina sitten seuran uinnille ja perjantaina kuntopiiriä, joten luulen että alan vihdoin saamaan järkeä tekemiseen satunnaisen liikkumisen sijaan. Kävin joulukuussa myös tasotestissä, eli viikonloppuna voisin viimeistään kirjoitella siitä enemmän.