sunnuntai 18. syyskuuta 2011

Juoksutekniikkaa ja välinehuoltoa

Kävin eilen Kinetic Revolutionin juoksutekniikka analyysissä. Hommaa pyörittää James Dunne niminen kaveri, jolla on paljon kokemusta juoksuanalyyseistä sekä juoksuteknikka valmennuksesta. Muutamat seurakaverit kävivät keväällä saman analyysin läpi, ja palaute oli niin positiivista, että ajattelin itsekkin kokeilla kun kerran mahdollisuus tuli. 

Kyseessä oli parin tunnin sessio, joka alkoi juoksun kuvauksella eri nopeuksilla ja eri kulmista. Viedolta paljastuikin minun suurimmat ongelmani, kädet sekä aavistuksen istumapainotteinen juoksuasento. Kädet olivat yli 90 asteen kulmassa, mikä väkisinkin johtaa siihen että keho ei pysy paikallan juostessa, vaan alkaa taittumaan ylhäältä sivuttaisliikkeeseen. Tämä sivuttaisliike siirtyy sitten lopuksi kehon läpi jalkoihin, mikä tarkoittaa että liikerata ei ole pelkästään eteen/taakse vaan väkisinkin paketti liikkuu sivuttain, mikä ei missään nimessä tehosta juoksua. Lääke tähän on tietenkin yksinkertainen, kämmenet ylemmäs ja liikerata suoraksi. Tätä on jo kokeiltu tänään lenkillä, ja vaikka se aluksi tuntuu vähän raskaammalta, tuntuu juoksu heti paremmalta. 

Juoksuasentoa on sitten vähän haastavampi lähteä korjaamaan. Monet drillit perustuvatkin erinlaisiin mielikuvaharjoituksiin, kuten pitäisi kuvitella esimerkiksi että lantiosta lähtee naru joka vetää kehoa eteenpäin. Ongelma tässä on se että juoksuasento saattaa vahingossa korjaantua vääräksi, eli juostaan lantio edessä jaa yläkeho "laahaa" sitten perässä. Hyvä mielikuvaharjoitus on, että kuvittelee että joku vetää sinua sekä rinnan korkeudelta että vyötäröltä eteenpäin, eli kroppa pysyy hyvässä linjassa. Olen varma että talven aikana saan korjattua juoksutekniikkaa, mutta en lähde ennen ensi viikon maratonia muuttamaan mitään. Yksi hauska vinkki oli käsien vaikutus jalkoihin kun voimat loppuu. Kädet rytmittävät juoksua, ja kun jaloista loppuu tehot, voi pelkästään liikuttamalla käsiä nopeemmin saada jalkoihin enemmän vauhtia. Tätä kannattaa kokeilla, varsinkin pitkien juoksukilpailujen loppupuolella. 

Eilen tuli myös tehtyä syyshuolto ja perusteellinen puhdistus fillarille. Traineri tuli tilattua, eli kun se saapuu (toivottavasti tällä viikolla) lyödään peli talveksi siihen kiinni. En kuitenkaan ajatellut vielä lopettaa ulkona pyörittelyä, mutta palataan siihen hommaan kun saadan kaluston uusin jäsen kotiin. Tilasin Saksanmaalta muutakin kuin trainerin, mutta palataan siihen kun paketti saapuu...

Puhdistusta vailla

Potilas selällään, huoltoteline olis ihan kiva

Putsatut rattaat




2 kommenttia:

  1. Taisin olla samoissa sessioissa kanssasi viime lauantaina, lueskelin vasta tänään ensi kerran blogiasi. Tsemppiä treenikauteen, itse raahasin eilen jo trainerin vintilta alas, sadekelin pyörälenkki vaihtui trainer-vetoihin.

    VastaaPoista
  2. Hyvin mahdollista että ollaan oltu :) Kiitoksia vaan, nyt on tankkauksen aika, ja samalla saa toivoa että mikään ihmeen tauti ei kerkeä iskemään ennen sunnuntaita. Hyviä trainerihetkiä ja törmätään taas!

    VastaaPoista