keskiviikko 29. kesäkuuta 2011

Hiljaiseloa

Pari viikkoa on mennyt ettei tänne ole oikein kerennyt mitään rustailemaan. On ollut ohjelmassa muutakin kuin urheilua, eli kaverin polttarit on tullut vietettyä ja tietenkin juhannus. Nyt olisi aika saada taas treenirytmistä kunnolla kiinni ettei homma karkaa ihan käsistä. Olen yrittänyt parina viime viikkona juosta pari kolme lenkkiä viikossa. Tarkoitus on ollut juosta yksi VK treeni, vähintään yksi aamulenkki ja yksi pitkä lenkki. Paletti on tuntunut toimivan ihan hyvin, ja aikaa on jäänyt myös pyörän selässä istumiseen. Eilinen VK juoksu oli rankempaa sorttia. En ole vähään aikaan juosuut kovia treenejä niin kuumassa, joten kroppa halusi vähän reagoida. Täytyy totutella lämpöön ja muistaa juoda riittävästi.

Hauskempi treeni oli tänään uimastadionilla. Kuten säästä arvata saattaa, porukkaa oli riittävästi. Uin 3km treenin, josta suurin osa mentiin pulliksella ja nopeutta vaihdellen. Saldo uintireissusta oli seuraava:

-6 kertaa joku löi viereiseltä radalta minua käteen
-5 kertaa joku potkaisi viereiseltä radalta
-3 kertaa joku löi viereiseltä radalta päähän (en edes tiedä miten tämä on mahdollista)
-Kerran minua heitettiin uimalaudalla päähän
-Kerran minua potkaistiin päähän kun joku teki volttikäännöksen samalla kun join vettä yhdessä päädyssä
-Kerran minua potkaistiin "arkaan paikkaan" viereiseltä radalta (tätäkin vähän ihmettelin miten joku onnistuu...)

Kuka väitti ettei uinti ole kontaktilaji?

Tämä oli varmaankin lähimmäksi mitä uima-altaassa pääsee triathlon lähdön tunnelmia. Tietenkin olisin voinut valita että menen uima-halliin harjoittelemaan jos olisin halunnut olla yksin, mutta kyllä itse nautin ulkona olemisesta niin paljon etten raaskinut. Toivottavasti levätilanne ei karkaa vielä käsistä että järvissä pystyy polskimaan koska ihan aina en tuota ryysistä jaksa.

keskiviikko 15. kesäkuuta 2011

Rykäisy ja avovesiuintia

Tuli eilen kokeiltua ensimmäisen kerran Rykäisyä Kuusijärvellä. Sää oli palautunut normaaliksi kesäsääksi, joka varmasti rokotti osallistujia jonkun verran. Cup-Rykäisyssä osallistujia oli noin 70, eilen osallistujia oli noin 10. Jotkut päättivät sään takia että pelkästään uivat, mutta ajattelin että kun kamat on mukana niin tehdään nyt kaikki lajit.

Lähettiin muutaman treenikaverin kanssa samaa aikaa uimaan, tarkoituksena kiertää hieman lyhennetty uintikierros, koska yksi poiju puuttui. Lähdin turhan rajusti liikkeelle, ja 300m jälken alkoi uinti painaa. Toiseksi suunnistaminen oli melko hakemista, ja harhailusta tuli todella paljon lisämetrejä. Ekan poijukäännöksen jälkeen löysin vähän rytmiä, mutta silloin oli jo aika väsy, joten vauhti ei ollut päätä huimaava. Sain kuitenkin uitua kunnialla loppuun asti, jonka jälkeen vaihdoin melko rauhassa fillarikamat päälle ja lähdin polkemaan.

Aluksi pyörä tuntui kulkevan hyvin, mutta sekin ilo loppui aika nopeasti. Tiedossa onkin että pyörätehoja ei oikein löydy, joten tämä oli myös hyvä tempoharjoitus. Pyöräilyn keskinopeus taisi olla vain juuri ja juuri päälle 30km/h, joten parannettavaa on todella paljon. Pyöräilyn jälkeen vedin lenkkarit jalkaan ja melko rivakasti juoksuosuudelle. Juoksu kulki sitten taas melko hyvin. 5,4km rata taittui ajassa 23.50, ja tuosta olisi tarpeen mukaan voinut vielä vähän kiristääkkin. Yhteenvetona tiistain harjoituksesta voisi sanoa että kovatehoisia pyörätreenejä on lisättävä paljon. Myös pidempiä avovesiuinteja jossa pääpaino on tehoissa, sekä suunnistusharjoituksissa on tehtävä useammin ennen Kuopiota.

Tänään oltiin sitten HelTrin porukalla uimassa Oittaalla. Kyllä vähän pisti taas miettimään onko tässä mitään järkeä kun veti märkäpukua päälle kun on vajaa 15 astetta lämmintä ja vettä tulee taivaalta... Tänään uinti sujuikin sitten huomattavasti paremmin. Lähdettiin rauhallisesti liikenteseen, ja uinti sujuikin todella paljon paremmin kuin eilen. Suunnistus sujui aluksi hyvin, ja löysin todella hyvin oman rytmin. Kun päätettiin kääntyä takaisin alkoi pikkuhiljaa väsy tulemaan, ja sitä mukaan sitten kanssa alkoi myös suunnistusvaikeudet. Tänään homma sujui kuitenkin paljon paremmin kuin eilen, joten kyllä se 1500m uinti Kuopiossa elokuussa varmasti jotenkin sujuu.

Puolenvälin jälkeen tuli melko outo tunne uinnissa. Tuntui ihan että olisi vähän huimannut ja ihan kuin tasapainon kanssa olisi jotain ihmeellistä. Ihan kuin olisi tullut "merisairaaksi" vaikka sää oli aivan tyyni. Olen kuullut että jotkut käyttävät uinnissa korvatulppia, jotta kun vedestä nousee ylös ei ole tasapainon kanssa ongelmia, mutta en tiedä tuntuuko ne jo vedessä. Täytyy seurata miten seuraavissa avovesitreeneissä menee.

sunnuntai 12. kesäkuuta 2011

Tri viikonloppu mökillä

Tuli vietettyä kesän tähän mennessä kuumin viikonloppu mökillä Lohjanjärvellä. Lauantaina vielä aamulenkki, jonka jälkeen kaupan kautta mökille. Otin märkkärin mukaan tarkoituksena vähän kokeilla miten avovesiuinti sujuu. Veden lämpömittari näytti 24, joten puku oli periaatteessa aivan turha. En muista koska viimeksi on ennen juhannusta ollut näin lämmintä vettä.

Uinti lähti mukavasti käyntiin, mutta suunnistaminen avovedessä on minulle pieni haaste. Täytyisi oppia joku hyvä tyyli millä voisi vähän vilkuilla suuntaa, ilman että asento hirveästi kärsisi. Täytyypi kysellä konkareilta tähän vähän vihjeitä. Olkapäät väsyivät melko nopeasti uinnissa. Täytyy muistaa pukea puku päälle todella hyvin, koska jos se jää vähänkin "vajaaksi", kiristää se ja silloin tuntuu uinti melkein siltä kun olisi vastus päällä käsissä.

Lähdin sunnuntaina sitten vielä helteessä fillarilla kotiin. Ajelin Lohjalta Kirkkonummen kautta kotiin. Matkaa kertyi noin 76km, juomaa meni noin 2,5 litraa ja oli mukavan lämmin. Onneksi muistin laittaa aurinkorasvaa, koska muuten olisi varmasti kädet ja niska palanut. Päivän lenkki tuntui todella hyvältä. Keskisyke pysyi PK alueella lämmöstä huolimatta, ja keskinopeus näytti 26,5km/h kun pääsin kotiin. Kyllä pyörä alkaa pikkuhiljaa kulkemaan...

Melkein kotioven edessä päätin vielä kokeilla kaatumista fillarilla. Kaksi jalankulkijaa tekivät 10m ennen minua 90 asteen käännöksen suoraan eteeni (en tiedä miten eivät tajunneet/huomanneet minua), ja löin liinat kiinni ja sain onneksi oikean jalan irti. Sain pyörän pysähtymään noin 5cm ennen jalankulkijaa, ja kaikeksi iloksi pyörä alkoi kallistua vasemmalle (kun olin sen pirun oikean jalan irrottanut). Siinä sitten tyylikkäästi köllähdin vasemmalle kyljelle, kun vauhti oli kokonaan pysähtynyt. Pyytelivät anteeksi, mutta mitäpä tuossa kun ei vauhtiakaan ollut eikä onneksi kenellekkään käynyt mitään. Tuli taas muistutus miten hereillä pitää pyöräillessä olla kaikkien kanssaliikkujien seassa.

Räpiköintiä mökillä

Treeni ohi
Vaihtoehtoista "harjoittelua"

lauantai 4. kesäkuuta 2011

Pyörittelyä

Kulunut viikko on ollut pyöräilyn kannalta positiivinen. Torstaina olin Solvallassa HelTrin harjoituksissa ja eilen kävin kevyesti pyörittelemässä noin 40km. Torstai päivä oli muutenkin aivan loistava sään puolesta, joten kyllä pyörän selässä kelpaa taas mennä. Itse unohdin aurinkorasvat, ja tietenkin kädet vähän paloivat...

Itse harjoitus oli aluksi tekniikkapainotteista. Pyöränkäsittely on asia mitä harvoin tulee itse harjoiteltua, joten oli ihan hyvä harjoitella sitäkin välillä. Harjoituksiin kuului pujottelua, hitaasti ajoa, esteen ylitystä sekä triathlon vaihtoa. Tekniikka harjoutusten jälkeen oli mäkitreenin vuoro. Itse sain hyviä vinkkejä miten selvitä ylämäestä mahdollisimman nopeasti. Aloittelijavirheeseen olen itsekin usein sortunut, eli mäen päälle jäädään lepäämään kun nyppylällä pitäisi polkea lisää vauhtia. Tämä täytyy pitää mielessä tulevilla pyörälenkeillä ja pyrkiä siihen kaikilla lenkeillä.

Eilen kävin ajelemassa ihan kevyesti pyöritellen. Sää oli todella tuulinen mutta lämmin. Asia joka yllätti hieman oli että Kehä 3:n ja Tampereen moottoritien risteys on aivan remontissa. Pyörätie hävisi (tai en ainakaan sitä löytänyt) ja oli pakko taluttaa noin 1km matka. Täytyy jatkossa muistaa että tuo kohta täytyy kiertää, on aika fiilistappaja hypätä pyörän selästä ja lähteä taluttamaan... 

HelTri harjoitus Solvallassa

Kehä 3:n hyväkuntoinen pyörätie