sunnuntai 27. maaliskuuta 2011

Viikko 12

Yhdestä viikosta taas selvitty hengissä. Juuri nyt tuntuu että penkkiurheilua on enemmän kuin itse urheilua, syynä tietenkin jääkiekon playoff ottelut. Tämän takia varmaan tuntuu siltä että yrittää urheilla mahdollisimman paljon mutta tunnit jäävät kuitenkin alle kymmenen... Viime viikko meni seuraavasti:

Ma 6km kevyt aamulenkki
Ti 10x400m 2min palautuksilla, oli hauska treeni
Ke 2,6km uintia, kestävyyspainoitteinen
To 50min spinningiä sekä 1,7km uintia
Pe 50min kuntopiiriä sekä pitoja
La 16km keskipitkä lenkki
Su 2,4km uintia

Kokonaisaika: 9:14

Ensi viikolla olen päättänyt että tunteja kertyy lähemmäs yksitoista, koska seuraavalla viikolla ajattelin vähän kevennellä ennen tehoviikkojen aloittamista. Puolentoista viikon päästä on myös seuraavan testijuoksun aika joten myös siksi ajattelin ottaa sen viikon vähän kevyemmin. Kyllä tämän viikon määrään vaikutti myös tuo tiistain treeni, joka veti jalat melko tukkoon. Onhan se niin että kun treenien teho kovenee, niin ajallisesti määrät taas laskevat.

Uintikurssi loppuu myös tällä viikolla, joten sen jälkeen on tarkoitus juosta vähintään se neljä kertaa viikossa HCR:ään asti. Odotan innolla ensi viikon uinteja, päästään kokeilemaan miltä meno tuntuu märkäpuvussa. Tänään taas videoitiin lisää joten kohta selviää mitä pinnan alla tapahtuu. Uin keskiviikkona yhden ohjelman uudesta kirjastani. Matkoiltaan ohjelmat ovat itselleni melko pitkiä, kaikkea 2500 ja 3500 metrin väliltä. Selviydyin itse 2600 metrin uinnista, mutta se kyllä tuntui vielä torstaina. Luulen kyllä että kirjasta on paljon apua erinlaisten kehittävien harjoitusten suorittamiseen. Ilman sitä riski on suuri että toistaisin liikaa samoja harjoituksia. Eiköhän tuossa se kestävyyskin sitten pikkuhiljaa parane... :)

Treenin alussa vielä hymyilyttää

tiistai 22. maaliskuuta 2011

Miten meni treenit?

Yksi asia missä olen ollut erittäin huono, mutta missä olen jo skarpannut on harjoitusteni kvalitatiivinen palaute. Kerään tietenkin kaikkea kivaa tietoa maan ja tavaan väliltä treeneistäni, mutta mitenkäs se oma fiilis? Olen alkanut jo harjoituspäiväkirjaani vähän kirjoittelemaan joka viikon jälkeen tunnelmia, eli menikö viikko turhan kevyesti vai tuntuiko se tuskaiselta. Itseasiassa en tiedä teenkö näillä tiedoilla tulevaisuudessa mitään, mutta sillä sekunnilla kun kirjoitan asiasta joudun ainakin hetken miettimään omaa tunnetilaa. Hyvä puoli tässä on se että kun summaa edellisen viikon harjoituksia ja miettii oloa niin voi hyvin vaikuttaa seuraavan viikon suunnitelmiin.

Muutaman kerran olen jo joutunut tekemään muutoksia seuraavan viikon harjoituksiin, jos sunnuntaina huomaa että edellisestä viikosta tulikin hieman rankempi mitä oli suunnitellut. Tietenkin harjoituksia olen myös lisännyt tai muuttanut kovempitehoisiksi jos tuntuu liian kevyeltä. Polarin OwnOptimizeria olen myös seurannut, ja siitä minulle on ollut melko paljon hyötyä. Nykyään on helpompi tietää ilman mittaria onko kroppa tarpeeksi levännyt, vai pitäisikö ottaa rennommin.

Tulevaisuudessa aion vielä parantaa tapani ja kirjata alas tunnelmia treenikohtaisesti. Kun hetken on harrastanut juoksua, pyöräilyä tai vastaavaa lajia oppii kyllä tuntemaan eron helpon ja kovan harjoituksen välillä. Sykkeitäkään ei tarvitse mittarista sokeana seurata vaan kyllä sen hyvin tuntee missä mennään. Tulen varmasti jatkossa keräämään myös kvalitatiivista tietoa mutta keskityn omien tunteiden tarkisteluun numeroiden sijasta.

Toivon myös että kun harjoituksista keskustellaan niin puhuttaisiin enemmän miltä jokin tuntuu eikä matkasta ja ajasta. Itsekin syyllistyn usein summaamaan vain kilometrejä ja aikaa, kun pitäisi vähän enemmän avata onko lenkit tuntuneet hyviltä vai onko ollut jotain erityisiä ongelmia. Kaikilla on hyviä ja huonoja hetkiä ja juuri niihin vaikeisiin ajankohtiin kaipaakin ehkä vähän kannustusta tutuilta, mutta jos niistä fiiliksistä ei puhu niin miten kukaan voi auttaa miestä mäessä?

sunnuntai 20. maaliskuuta 2011

Viikko 11 treenit

Tällä viikolla sain hieman lisämaustetta harjoitteluun kipeästä polvesta. Onneksi vaiva on nyt jo melkein kadonnut. Luulen että kyseessä oli taka/etureiden jäykkyys tai vastaava joka heijastui polveen. Vaiva katosi kun tein kuntosalilla hieman jalkaliikkeitä sekä venyttelin kunnolla. Pihalla on ollut tuskallisen liukas keli, joten muutamat lenkit pihalla on menneet melko luistellen. Pitää ottaa varovasti, sillä nyt olisi erittäin huono hetki teloa itsensä. Tämä viikko näytti seuraavalta:

Ma 10km PK lenkki
Ti 8km VK lenkki
Ke 1h 45min spinningiä sekä lopuksi hieman jalkaliikkeitä salilla
To 1,7km uintia
Pe 45 min kuntopiiri
La 15km keskipitkä lenkki
Su 1,8km uintia

Kokonaisaika 9:09

Torstain uinti oli erittäin mielenkiintoinen, videoimme omaa uintiamme pinnan yläpuolelta. Kaikki omat mielikuvat hyvästä menemisestä tuhoutuivat sillä sekunnilla... Tuli taas todettua että taso on kyllä niin huono, että parannuksia tuskin on hirveän vaikea tehdä. Tietääpähän nyt taas itse mitä harjoitella enemmän, ja mikä sujuu edes jotenkin. Saamme videot muutaman viikon sisällä itsellemme jolloin voin laittaa ne tänne niin muutkin saavat naureskella :)

Nyt on korkea aika tehdä myös kunnon suunnitelma puolikasta varten. HCR on 7.5, eli aikaa on vajaat 7 viikkoa. Ajattelin ensi viikolla lyödä lukkoon tarkan treenisuunnitelman juoksun kannalta, jotta voisin harjoitella nyt mahdollisimman nousujohteisesti siihen asti. Sitten voi taas tehoja hieman laskea jottein into ihan kokonaan laske kesän aikana. Posti toi myös viikolla lisää treenin liittyvää kirjallisuutta. Tilasin kolme kirjaa joissa on valmiita harjoituksia uintiin, pyöräilyyn sekä juoksuun. Itselläni alkaa monet harjoitukset pelottavasti toistamaan itseään, joten kaipaan uusia ideoita harjoitteluun. Nyt riittää taas erinlaisia harjoituksia melko pitkäksi aikaa.

Siinä on sitten taas treenattavaa...

sunnuntai 13. maaliskuuta 2011

Viikko 10 treenit

Tulipa vietettyä poikkeuksellisen kevyt viikko. Oli erittäin paljon muuta ohjelmaa ja olo oli aika poikki heti alkumetreillä, joten treenin kannalta päätin sitten keventää kunnolla. Juoksua tullut lähiaikoina harrastettua poikkeuksellisen vähän ja tähän on tultava muutos, HCR alkaa pikkuhiljaa kuitenkin lähestyä. Maaliskuussa pyrin vielä kolmeen lenkkiin viikossa ja huhtikuussa onkin sitten vedettävä vähintään neljä. Mutta ennen kuin karkaa niin tässä tämän viikon treenit:

Ma 1h30min kävely
Ti 10km PK hiihtoa
Ke Lepo
To 1,8km uintia
Pe HelTri kuntopiiri
La 1h45min spinningiä +10min juoksua
Su 1,8km uintia

Kokonaisaika 7:32

Kaikki tämän viikon treenit olivat kevyitä, ja nyt tuntuukin itseasiassa ihan hyvältä, joten ensi viikolla pitäisi taas nostaa tehoja. Pientä kipua on myös ollut vasemmassa polvessa, joten pitää tarkastella miten juoksu alkaa taas sujumaan. Nyt olisi erittäin huono ajankohta loukata itsensä, joten varovasti on otettava.

Viikonloppuna tuli käväistyä myös Go Expo messuilla. En nyt erityisesti lämmennyt koska tuntui että messut olivat vain yksi iso kauppa missä kaikki myivät omia tuotteitaan. En välttämättä kyllä mene ensi vuonna paikalle, ellei ole juuri silloin suuria hankintoja tiedossa. Onneksi oli vapaaliput koska 13 euron hinta noista messuista olisi kyllä ollut aika suolainen hinta.

tiistai 8. maaliskuuta 2011

Tekniikka paranee, vauhti hiljenee

Käytiin tänää Annen kanssa hiihtelemässä iltasella. Huomenna olisi tarkoitus juosta 10x400m Esport Areenalla, joten tänän ajattelin että otan erittäin rauhallisesti ja keskittyä hyvään tekniikkaan. Hiihtelimme tasasta pätkää ekat 6-7km, josta hiihdin reilu 2km sauvoitta. Välillä alkaa oikeasti tuntua että tekniikasta alkaa ehkä vähän pääsemään jyvälle, vaikkakin tasapainon kanssa on vielä aika paljon ongelmia.

Kuokka on tekniikoista varmaan tällä hetkellä se vahvin. Tuntuu että kun hiihtää sauvoitta niin jalat pelaa tosi hyvin, mutta kun alkaa räpeltämään käsillä leviää koko paketti. Jyrkissä kohdissa pettää tasapaino välillä,  ja silloin tyssää vauhti siihen. Wassu on tekniikoista ehkä se toiseksi vahvin. Tässä myös sama ongelma eli tasapaino haluaa usein pettää, ja silloin taas vauhti hidastuu. Mogrenissa tuntuu yksinkertaisesti siltä että hyvän rytmin löytäminen on tosi vaikeaa. Jotenkin kädet eivät pysy tasaisessa rytmissä vaan hiihdosta tulee jotain Mogrenin ja kuokan välimuotoa...

Vaikka monessa kohtaa tuntuikin että tekniikka alkaa paranemaan oli tänään luisto totaalisen kateissa. Nyt en päässyt alamäkiä edes lykkimättä loppuun, ja monessa kohtaa tuntui että tasasellakin pysyttiin melkein paikoillaan. Hauska tunne sinäänsä että monesti hiihto tuntui kevyeltä ja potkut hyvältä mutta mies ei mene mihinkään :)

sunnuntai 6. maaliskuuta 2011

Viikko 9 treenit

Nyt tuntui jotenkin että oli melko raju viikko, vaikkakin fiilis on ollut hyvä. Pieni pelko vilustumisesta on leijunut ilmassa, mutta vielä on pysynyt kaikki hengityskanavat auki, joten siitäkin voi olla tyytyväinen. Luulen että maanantain lenkki, keskiviikon kovempi hiihto ja viikonlopun pidemmät harjoitukset ovat suurin syy siihen että on hieman vetämätön olo. Tämä viikko näytti siis seuraavalta:

Ma Pitkä lenkki, 21km
Ti Palauttava lenkki, 7km
Ke 10km VK hiihto Leppävaarassa, päälle 800m uintia (kelluntaa)
To 1,7km uintia
Pe HelTri kuntopiiri
La HelTri spinning
Su 2,7km uintia

Kokonaisaika: 10:54

Ensi viikolla taitaa treenit jäädä alle kymmenen tunnin, ja tehojakin ajattelin laskea. Lauantaina sykemittarikin hieman viittasi että sykkeet ovat koholla, eli lepoa kehiin. Viime viikolla oli myös pientä kivun alkua vasemmassa polvessa, joten voi olla että jos vaiva palaa niin silloin vaihtuvat juoksut nopeasti hiihtoon tai uintiin. En haluaisi mitään sen kummempia vaivoja jalkoihin ennen kesää.

Tänään oli muuten mukava treeni uintikurssilla. Tehtiin harjoituksena 10x 100m pullarilla+50m kickboardilla ilman taukoja. Oli tosi hauska treeni jota varmasti tulen tekemään myös omalla ajalla. Muutenkin tuntuu että uinnissa keksii joka kerta jotain uutta joka parantaa tekniikkaa. Syy tähän on varmasti se että lähtötaso on niin surkea itselläni että tekniikka parantuu vähän väkisinkin kunhan vain jaksaa uida. Oli miten oli, tämä auttaa ainakin minua jaksamaan. Pitää nauttia nyt kun kehityksen oikeasti huomaa, jopa ilman kelloa :)

keskiviikko 2. maaliskuuta 2011

Positiivisuutta ilmassa

Tuntuu mukavalta kun uusi viikko alkaa hyvillä harjoituksilla, ja muutenkin hyvällä fiiliksellä. Jotkut asiat eivät välttämättä ole niin mullistavia, mutta piristävät kummasti. Ajattelin hieman raottaa mikä minua on hymyilyttänyt alkuviikon.

Aluksi tietenkin otetaan se kaikista motivoivin asia, uudet varusteet. Mikään ei saa liikkumaan yhtä tehokkaasti kuin uusien varusteiden hankkiminen. Tilasin viime viikolla kahdet uudet Karhun M10 kengät, koska kyseisiä kenkiä ei valmisteta enään. Ostin ekat M10 kengät reilu kuukausi sitten, ja kengät ovat aivan loistavat. Halusin siis ostaa kahdet kengät varastoon jotta ei tule suru puseroon kun ensimmäiset on juostu loppuun. Nämä menevät siis varastoon odottamaan että vanhat on juostu loppuun. Muutenkin löysin kengät hyvällä hinnalla, joten tämä oli rahallisestikin viisas ostos, tai niin ainakin itselleni uskottelen :)

Varastoon odottelemaan parempia aikoja


Toinen asia mikä on ollut loistava, aito kaakao. Täytyy myöntää että olin yllättynyt miten hyvää aito kaakao voi olla, vaikkei lisäisi ollenkaan sokeria. Minusta kaakao sopii loistavasti treenin jälkeen maidon sekaan palautusjuomaksi. Tätä tavaraa täytyy ostaa lisää, eikä todellakaan tarvitse vilkaista enään minkään muun niin sanotun "kaakaojauheiden" perään.

Terveellistä herkkua

Viimeiseksi on tietenkin mainittava ulkona vallitseva keli. Kevät tuli melko pian ja toivon että se tuli jäädäkseen. Vielä viikko sitten taistelin hiihtoladulla melkein 20 asteen pakkasessa, mutta tänään meinasi tulla hiki pelkästään kun vähän voiteli suksia. Ulkona oleminenhan on tietenkin varusteista kiinni, mutta on se kuitenkin paljon hauskempaa kun kelit vähän lämpenevät... Helmikuukin meni ohi niin että humahti, mikä tarkoittaa että kisakausi alkaa lähestyä. Toivottavasti positiivinen fiilis säilyy jotta kuntoa jaksetaan kohottaa ja ylläpitää koko kesän läpi aina rantamaratonille asti.

Kevättä rinnassa