sunnuntai 13. helmikuuta 2011

Juoksukunnon tarkastelua

Ajattelin vielä vähän enemmän pyöritellä juoksutestin tuloksia, eli katsoa tarkemmin kuntotasoa eri sykealueilla. Taustaksi sen verran että olen harjoitellut tavoitteellisesti kestävyysurheilua reilu puoli vuotta, ja suurin osa treenistäni on ollut PK treeniä. Siksi myös oletin että se näkyy testin tuloksissa.

Aerobinen kynnykseni on siis 149, joka on 66% maksimisykkeestäni. Juoksuvauhtini aerobisella kynnyksellä on 6:05 min/km, ja veren laktaattiarvot tasan 1,0. Testin mukana tulleiden taulukkojen mukaan tulee harjoittelun rytmitystä tarkistaa mikäli kynnysarvo on 65-70% maksimista. Minulla menee juuri tuolle alueelle mikä tarkoittaa että nyt on hyvä alkaa juoksemaan enemmän VK harjoituksia. Vauhteja kun katsoo niin minun pitäisi saada aerobisen kynnyksen juoksuvauhti hieman kovemmaksi. Optimitaso tulisi olla 45-60s alle anaerobisen tason ja minulla se on 85s. Ei auta kun jatkaa harjoittelemista niin eiköhän tämäkin rako saada kurottua umpeen, eli lisää myös PK treeniä.

Anaerobinen kynnykseni on 181, joka on 85% maksimisykkeestäni. Juoksuvauhtini anaerobisella kynnyksellä on 4:40 min/km, ja veren laktaattipitoisuus 2,5. Tuo 85% maksimisykkeestäni tarkoittaa sitä että minun olisi hyvä myös lisätä todella kovia harjoituksia. Mukana tulleiden taulukkojen mukaan 85-90% tarkoittaa että harjoittelun rytmitystä on hieman tarkistettava, eli mukaan myös muutama todella kova harjoitus, kuten mäkijuoksut tai lyhyet ja kovat vedot täysillä. Toisaalta tuo 85% on niin rajoilla, että en usko että tulen tekemään kuin pari kertaa kuukaudessa todella kovan harjoituksen. Luulen että keskityn kuitenkin enemmän VK alueen kehittämiseen, koska sitä tarvitsen eniten.

Maksimaalinen hapenottokyky näytti sitten 53 ml/kg/min. Tämä oli kolmesta tasosta se jossa oli eniten parannettavaa. Syy löytyykin tietenkin siitä että en ole periaatteessa yhtään harjoitellut tällä alueella. Vauhti täällä oli 3:57 min/km, ja maksimisyke 196. Laktaattiarvot näyttivät 9,2, eli voi sanoa että sain kutakuinkin kaikki irti itsestäni. Voi olla että jos juoksisin pieneen ylämäkeen voisi maksimisyke nousta vielä muutaman pykälän, mutta en kyllä testissä enään montaa metriä olisi juossut joten aika maksimi oli kyseessä. Tämä testitulos kertoo että parannettavaa on vielä vaikka kuinka. Tietenkin osa maksimaalisesta hapenotosta on perinnöllistä, mutta en lepää ennen kuin tulos on yli 60 ml/kg/min :)

Summa sumarum, lisää VK harjoituksia ja muutama todella kova treeni kalenteriin, unohtamatta kuitenkaan PK harjoittelua. Itse olen iloinen että peruskunto on hyvällä tasolla ja nyt voin alkaa kehittään vauhtikestävyyttä. Voi olla että käyn testissä elokuussa uudestaan jotta voisi paremmin ennustaa millä vauhdilla Espoon Rantamaraton olisi mahdollista juosta.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti