lauantai 5. helmikuuta 2011

Harjoittelun jaksotus tälle kaudelle

Olen tässä jo muutaman viikon miettinyt että miten jaksotan harjoittelun tulevana kesänä. Tapahtumat mihin osallistun on siis HCR, yksi tai kaksi rykäisyä, Kisko Triathlon ja Epoon Rantamaraton. Kuntopiikkiä ei kuitenkann voi ylläpitää hirveän pitkään ja hirveän montaa kuntopiikkiä ei yhteen kauteen saa mahdutettua. Triathlon harrastukseni on muutenkin aika lapsenkengissä, joten ajattelin että tänä kesänä käydään vain keräämässä kokemusta kisoista, ja ensi kesänä aletaan sitten kisaamaan oikein kellon kanssa. Tällä hetkellä harjoittelun jaksoitus näyttää kutakuinkin tältä:

Helmikuu ja Maliskuu: PK kausi, enemmän uintiharjoittelua (Triathlon uintikurssi)
Huhtikuu: VK kausi, juoksupainoitteinen, valmistautuminen HCR:ään
Toukokuu ja Kesäkuu: PK kausi, paljon pyöräilyä, valmistautumista rykäisyyn ja Kiskoon
Heinäkuu: PK Kausi, lisää juoksua ja vähemmän pyöräilyä
Elokuu ja Syyskuu: VK kausi, pääpaino juoksussa, valmistautumista Espoon Rantamaratoniin

Oma ajatus on että yrittäisin pientä kuntopiikkiä HCR:än tienoille ja sitten vähän isompaa kuntopiikkiä syyskuun maratonille. HCR:n jälkeen on hyvä pudottaa tehoja ja alkaa tekemään pitkiä pyörälenkkejä jota tottuu pyörittelyyn. Silloin on myös suunnitelmissa aika paljon yhteisharjoituksia, eli mahdollisimman paljon pyörä-juoksu-pyörä yhdistelmiä. Saa tietekin toivoa että paikat pysyy kunnossa jotta harjoitteluun ei tule turhia katkoksia. Tämän suunnitelman pohjalta ajattelin alkaa rakentamaan sitten tarkempia viikko-ohjelmia, aina muutaman viikon etukäteen.

Ilmottauduin tällä viikolla myös Cetuksen triathlon uintikurssille. Se tarkoittaa että ensi viikosta lähtien on luvassa 3 tuntia ohjattua uintia viikossa, yksi torstaisin ja kaksi sunnuntaisin. Kurssin aikana on tarkoitus hioa tekniikkaa, videoida omaa uimista, harjoitella ryhmässä uintia ja muita mahdollisia triathlonin uintiosuuden "erikoisuuksia", kuten pojukäännöksiä. Ajattelin että nyt on vielä oiva aika viettää enemmän aikaa uimahalilssa, kun juoksu ja pyöräilykelit eivät ole parhaimmillaan. Muutenkin uinnissa minulla on eniten harjottelemista, joten senkin puolesta hyvä lisätä uintimääriä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti