torstai 23. joulukuuta 2010

Yliharjoittelu, sympaattinen vai parasympaattinen ylikunto?

Kuntoilutauko jatkuu vielä, ja sen myötä aikaa onkin jäänyt muuhun kuten netissä pyörimiseen. Olen löytänyt melko paljon tietoa ylikunnosta tai ylirasituksesta. Usein näitä termejä käytetään paljon sekaisin mikä saattaa sekoittaa monen ajatuksia. Itse en ollut oikein selvillä tarkoitetaanko ylikunnolla ja ylirasituksella samaa asiaa, ja miten ne eroavat toisistaan. Mitään tieteellistä taustaa en löytänyt ennen kuin törmäsin tähän tutkielmaan, joka avasi hieman enemmän silmiäni. Avaan tässä kirjoituksessa vain yhtä osaa tutkielmasta, joten jos asia kiinnostaa enemmän, suosittelen lämpimästi sen lukemista kokonaisuudessaan.

Se, mikä itseäni kiinnosti paljon, oli selvitys erinlaisten ylirasitustilojen eli yliharjoittelun, sympaattisen ja parasympaattisen ylikunnon välillä. Pieni lisäselvitys on tässä välissä tarpeen, eli ihmisen autonomisen hermoston sympaattinen osa hallitsee sydämen toimintaa rasituksen aikana ja parasympaattinen levon aikana. Ylirasituksella tarkoitetaan muutoksia tässä autonomisessa hallinnassa.


  1. Yliharjoittelu (eng. over-reaching) on normaalia toimintaa, millä tarkoitetaan sitä, että kroppaa rasitetaan enemmän kuin mihin se on tottunut. Tämä on kunnon kehittymisen kannalta tietenkin välttämätöntä, mutta se vaati myös riittävää lepoa palaumiseen. Over-reaching tila on pienimuotoinen ylirasitus, mutta siitä palaudutaan muutamassa päivässä tai korkeintaan parissa viikossa.
  2. Sympaattisen ylikunnon oireet näkyvät kun elimistö on lepotilassa. Usein syynä pidetään liian kovatehoista harjoittelua eikä määrällisesti liikaa harjoittelua. Lepotilassa tulisi parasympaattisen osan hallita sydämen toimintaa, mutta liian rasituksen johdosta kroppa käy lepotilassa "ylikierroksilla", eli sympaattinen osa hallitsee sekä rasituksessa että levossa.
  3. Parasympaattisen ylikunnon seurauksena parasympaattinen osa hallitsee sydäntä sekä levossa että rasituksessa. Tämä tarkoittaa taas sitä, että tehoja ei saa irti koska kroppa ei "ota kierroksia", eli sykkeitä voi olla vaikea saada ylös vaikka yrittäisi. Syynä tähän pidetään usein liiallista harjoitusten määrää suhteessa lepoon, ja parasympaattista ylikuntoa voi edeltää jonkin muotoinen sympaattisen ylikunnon muoto, mutta ei aina. Tyypillisiä lajeja tälle ylikuntomuodolle ovat juuri kestävyysurheilulajit mitä peruskuntokaudella harjoitellaan suurissa määrin.
Seuraavassa taulukossa on kuvattu oireita kahdesta viimeisestä ylikunnon muodosta.

Sympaattinen ylikunto
Parasympaattinen ylikunto

Suorituskyky alenee
Leposyke nousee
Lepoverenpaine nousee
Palautumisen hidastuminen harjoituksesta
Maksimaalisen tehon aleneminen
Paino laskee
Mielialavaihtelut
Levottomuus
Ruokahalu alenee
Janon tunne lisääntyy
Infektioiden määrä kasvaa
Unihäiriöt
Väsymys
Lihasarkuus


Suorituskyky alenee
Alhainen leposyke
Sykkeen nopea palautuminen harjoituksen jälkeen
Flegmaattinen käyttäytyminen
Masennus
Alhainen lepoverenpaine
Ruokahaluttomuus
Väsymys
Anemia


En ole vielä osannut päätellä missä lokerossa itse olen tällä hetkellä, mutta nopealla päättelyllä luulen, että minua vaivaa jonkinlainen sympaattinen ylikunto. Syynä tähän on, että ennen niin sanottua romahdusta vedin muutaman aika kovankin harjoituksen ilman kunnollista lepoa. Sinäänsä olen harjoitellut määrällisesti melko paljon, joten vähän mietin voisiko kyseessä olla jopa parasympaattinen ylikunto, mutta oireet täsmäävät paremmin sympaattisen puolelle. Muutenkin luulen että ennen kuin parasympaattinen ylikunto iskee, joutuu harjoittelemaan määrällisesti vielä paljon enemmän kuin mihin itse olen syyllistynyt. Oireita mitä itselläni on ollut on korkeampi leposyke, vähän nuhan tunnetta sekä väsymystä ja lihakset ovat olleet melko arat. Ruoka kyllä maistuu niin kuin aina ennenkin, joten toivotaan että joulun alla ei liian montaa lisäkiloa tule kannettavaksi lenkkipolulle. Nyt olen luvannut itselleni alkaa käyttämään sykemittarista löytyvää OwnOptimizer testiä, joka kertoo miten palautunut keho on, jotta voin paremmin kuunnella kroppaani ja hieman painaa jarrua oikeaan aikaan, vaikka halua olisi treenata enemmän.

Vaikka ylirasituksesta ei välttämättä vielä tiedetä kaikkea ja muotoja saattaa olla enemmänkin kuin mitä nyt on tiedossa, niin se mikä kaikissa ylirasitusmuodoissa on yhteistä on hoitotapa, riittävän pitkä lepo joka toivottavasti ei nyt venähdä moneksi kuukaudeksi omalla kohdalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti